Podróż drogą krajową nr 74 Kielce – Opatów będzie trwała krócej i będzie mniej uciążliwa. Kierowcy będą bowiem mogli korzystać z kolejnego wiaduktu budowanego w ramach obwodnicy Opatowa.
W środę (9 lipca) drogowcy planują oddać do użytku nowy wiadukt i rondo w Jałowęsach. w tej chwili w tym miejscu obowiązuje ruch wahadłowy. Wiadukt jest fragmentem nowego odcinka drogi krajowej nr 74. Znajduje się nad budowaną trasą ekspresową S74 stanowiącą odcinek obwodnicy Opatowa.
– Będzie to trzeci wybudowany i oddany do ruchu wiadukt na budowanej obwodnicy Opatowa – informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Podążając od Kielc na wiadukt wjedziemy z wybudowanego ronda łączącego nowy odcinek DK74 z jej obecnym przebiegiem. Z wiaduktu zjedziemy w istniejącą DK74 w stronę Opatowa. W czasie budowy obiektu ruch w tym miejscu odbywał się wahadłowo i był sterowany sygnalizacją świetlną. Po zmianie organizacji ruchu w Jałowęsach jeździć będziemy płynnie w obu kierunkach – dodaje.
Po otwarciu wiaduktu w Jałowęsach, ruch wahadłowy niezbędny do prowadzenia prac na przyszłej obwodnicy Opatowa, obowiązywał będzie jeszcze w dwóch miejscach: na drodze krajowej nr 9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem oraz na krajowej „74” między Jałowęsami i Opatowem.
Obwodnica Opatowa jeszcze w tym roku

Małgorzata Pawelec-Buras dodaje, iż budowa obwodnicy Opatowa zakończy się w tym roku. Prawdopodobnie pod koniec września. Wylicza, iż prace zostały już wykonane w 90 proc.
– Na trasie głównej w 95 proc. ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej przekroczyło półmetek. Rozpoczęło się wykonywanie oznakowania poziomego. Na mostach, wiaduktach i estakadach realizowane są prace wykończeniowe. Zostało jeszcze ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i połączeniach nowych i istniejących dróg, przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Budowa obwodnicy Opatowa oraz łącznika północnego kosztować będzie prawie 690 mln zł z czego ok. 337 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Droga pozwalająca ominąć Opatów ma być gotowa w tym roku. Jak informowaliśmy, od maja kierowcy mogą już jeździć 3-kilometrowym łącznikiem północnym w ciągu drogi krajowej nr 74.
Obwodnica Opatowa i łącznik północny
Przez Opatów przebiegają w tej chwili dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu: DK9 (Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Opatów – Rzeszów) oraz DK74 (Kielce – Opatów – Kraśnik – Lublin/ Zamość).W centrum miasta obie trasy się łączą i przebiegają wąską ulicą między ciasną zabudową. W ciągu doby przez Opatów przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. W przyszłości obwodnica Opatowa będzie stanowiła istotny odcinek drogi ekspresowej S74 mającej łączyć województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Ponad 11,5-kilometrowa obwodnica Opatowa jest budowana w ciągu drogi krajowej nr 9 oraz trasy ekspresowej S74. Opatów będzie omijać po południowo-zachodniej stronie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są ronda. W ramach obwodnicy Opatowa powstaną dwa węzły drogowe – na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem oraz z tzw. łącznikiem północnym do DK74, a także w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z budowaną DK9 co zapewni także połączenie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstanie 20 obiektów inżynierskich, między innymi 14 mostów, wiaduktów i estakad, a także kładka dla pieszych.
Obwodnica w większości budowana jest w nowym miejscu. Tworzyć ją będzie dwujezdniowy odcinek DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km oraz droga ekspresowa S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest trzykilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki łącznikowi, po zakończeniu prac na obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Łącznik skomunikuje bowiem budowany w ramach obwodnicy Opatowa węzeł na DK9 z istniejącą DK74 w okolicy Adamowa.
Budowa obwodnicy Opatowa oraz łącznika północnego kosztować będzie prawie 690 mln zł z czego ok. 337 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.









