40 000 metrów sześciennych betonu i ponad 220 000 ton asfaltu wykorzystają wykonawcy największej w historii wrocławskiego lotniska inwestycji. Intensywne prace realizowane są od jesieni zeszłego roku i jak dotąd przebiegają zgodnie z planem.
W ramach inwestycji w strefie operacyjnej lotniska powstaną:
- Dodatkowa płyta postojowa, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
- Dodatkowa, mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
- Droga szybkiego zjazdu, umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.
- Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach, gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.
Przebudowane zostaną również istniejące drogi kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.
– Trwająca inwestycja to krok milowy w historii naszego lotniska. choćby budowa aktualnie wykorzystywanego terminalu przed Euro 2012 nie była tak skomplikowana, jak w tej chwili realizowane prace. Duże brawa należą się wszystkim zaangażowanym w ten proces, ponieważ nie tylko jesteśmy w stanie obsługiwać wszystkie zaplanowane operacje lotnicze, ale również stale powiększamy naszą siatkę połączeń o kolejne atrakcyjne kierunki – podkreśla Karol Przywara, prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław.



Całkowity koszt inwestycji to 376 878 387 zł netto (463 560 416,01 zł brutto), z czego 175 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021–2027. To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie, która przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: zdecydowanie większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń – zarówno turystycznych, jak i biznesowych – potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu podróżowania.
Foto: mat. prasowe