Trwa budowa nowych mostów nad Wartą w Poznaniu, nazwanych Mostami Berdychowskimi. Projekt ma ułatwić komunikację między różnymi częściami miasta. Na placu budowy pojawiają się nowe elementy konstrukcyjne. Zobacz zdjęcia.
Wykonawca pieszo-rowerowych przepraw kontynuuje intensywne prace w nurcie Warty. Na miejscu montowane są kolejne podpory oraz konstrukcje. Z kolei nocami na plac budowy przywieziono ostatnie elementy konstrukcyjne.
– Jesteśmy w samym środku procesu budowy. Tworzymy dolny łuk. W dalszej kolejności podeprzemy go pomostem, po którym poruszać się będą piesi i rowerzyści. Obecny stan powstał dzięki wykonaniu posadowień pośrednich ścian szczelinowych w grudniu i styczniu. Te prace zakończyliśmy. Teraz przystępujemy do spawania i montażu elementów. Wykorzystujemy do tego m.in. duże dźwigi, które pozwalają nam w sposób bezpieczny i szybki zamontować elementy, jednocześnie minimalizując uciążliwość dla mieszkańców Poznania oraz okolicznych terenów – powiedział Marcin Zaorski, dyrektor kontraktu Budimex S.A.
Mają być wizytówką Poznania
Koniec budowy zaplanowano na maj 2025 roku. Połączą one Stare Miasto z Ostrowem Tumskim, rozszerzając infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Nad Wartą pojawiła się też specjalna barka, służąca do budowy tymczasowych podpór.
Barka na Warcie składa się z trzech jednostek, w tym pontonu, pchacza i żurawia. Natomiast pracownicy uzbroili dźwig w sprzęt do pogrążania rur wibromłotem oraz młotem hydraulicznym. Na brzegach rzeki zamontowano też wielkogabarytowe elementy mostów. Na placu budowy wykonywano już ich próbne montaże.
Prace spawalnicze prowadzone są zarówno z poziomu gruntu, jak i z wnętrza konstrukcji, która przypomina stalową skrzynię. To jedna z technik wykorzystywanych przy scalaniu elementów mostów. Zakończenie obecnej partii dostaw od 18 kwietnia umożliwi ponowne parkowanie w rejonie ul. Wieżowej oraz ul. Nowe Zagórze.
Mosty Berdychowskie mają ułatwić komunikację w mieście. Stworzyć nowe połączenia między Politechniką Poznańską a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego oraz Starym Rynkiem.
– Projekt zakłada odseparowanie ruchu pieszych i rowerzystów, zapewniając bezpieczeństwo oraz możliwość szybkiego działania służb ratowniczych w sytuacjach kryzysowych. Obserwujemy, jak mosty rosną, ale za rok będziemy mogli z nich korzystać. Jestem przekonany, iż architektura tych przepraw będzie na najwyższym poziomie, wyznaczając standardy dla innych miast w Polsce i Europie. To bardzo złożona konstrukcja, składająca się z dwóch mostów, z których jeden ma ponad 130 metrów długości, a drugi przekracza 100 metrów. Celowo używam tu terminu „mosty”, ponieważ nie są to zwykłe kładki, ale właśnie mosty, przyszłe ikony Poznania – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.