S19 Rzeszów – Babica. Tunel
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica realizowane są intensywne prace przy drążeniu tunelu. Wykorzystuje się do tego jedną z największych maszyn TBM na świecie – Karpatkę, która jest prawdziwym kolosem inżynierii.
TBM „Karpatka” – gigant w służbie S19
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o imieniu Karpatka imponuje swoimi rozmiarami – ma aż 114 metrów długości, 15,2 metra średnicy i waży ponad 4,5 tysiąca ton. To jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń pracujących w tej chwili w Polsce.
Ile metrów tunelu już wydrążono?
Pomimo trudnych warunków geologicznych, prace postępują zgodnie z harmonogramem. Do tej pory Karpatka wydrążyła 1789 metrów lewej nitki tunelu, co stanowi ponad 79% jej całkowitej długości.
Docelowo tunel będzie miał 2255 metrów i zostanie wykonany w dwóch równoległych nawach – każda z pasami ruchu i pasami awaryjnymi.

fot. GDDKiA
Trudne warunki geologiczne i zagrożenie metanowe
Tunel powstaje w wymagających warunkach fliszu karpackiego, czyli złożonych formacji skalnych. Dodatkowym utrudnieniem jest obecność metanu w gruncie, co wymaga zastosowania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kontroli atmosfery w tunelu.
Realizacja w systemie „projektuj i buduj”
Budowa tunelu S19 Rzeszów – Babica jest prowadzona w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu przekracza 2,2 miliarda złotych.
Drążenie rozpoczęto w lipcu 2024 roku, po rocznym wstrzymaniu prac spowodowanym wykryciem metanu. Obsługą Karpatki zajmuje się około 50 osób na każdej zmianie, co wymaga doskonałej organizacji i koordynacji.
Kompleksowy odcinek S19 Rzeszów – Babica
Odcinek S19 obejmuje nie tylko sam tunel, ale też szereg innych obiektów infrastrukturalnych, które zwiększą bezpieczeństwo i komfort podróżnych. W ramach inwestycji powstaną m.in.:
-
estakady i wiadukty,
-
przejścia dla zwierząt,
-
Centrum Zarządzania Tunelem,
-
Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP),
-
lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Kiedy zakończy się budowa tunelu S19?
Zakończenie realizacji odcinka S19 Rzeszów – Babica planowane jest na 2028 rok. Po ukończeniu, tunel stanie się jednym z kluczowych elementów południowej części drogi ekspresowej S19.
Via Carpatia – europejski korytarz transportowy
Trasa S19 jest częścią międzynarodowego projektu Via Carpatia, który połączy Bałtyk z Morzem Czarnym. Szlak przebiega przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię, tworząc nowoczesny korytarz transportowy dla całej Europy Środkowej.
Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość, bezpieczeństwo i spójność komunikacyjna regionu. Dla Podkarpacia i południowej Polski to także ogromna szansa na rozwój gospodarczy, logistyczny i inwestycyjny.
Tunel w Babicy – symbol nowoczesnej inżynierii
Budowa tunelu na S19 to jedno z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w historii polskich dróg. To inwestycja, która nie tylko usprawni ruch między Rzeszowem a południem kraju, ale również stanie się wizytówką nowoczesnej infrastruktury w regionie.




![Na krakowskie ulice wyruszył specjalny autobus [LOKALIZACJE POSTOJÓW]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/autobus.jpg)












