Tunel na S19 Rzeszów – Babica: Maszyna TBM wydrążyła już 1789 metrów

carpatiabiznes.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: tunel s19 rzeszów babica


S19 Rzeszów – Babica. Tunel

Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica realizowane są intensywne prace przy drążeniu tunelu. Wykorzystuje się do tego jedną z największych maszyn TBM na świecie – Karpatkę, która jest prawdziwym kolosem inżynierii.

TBM „Karpatka” – gigant w służbie S19

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o imieniu Karpatka imponuje swoimi rozmiarami – ma aż 114 metrów długości, 15,2 metra średnicy i waży ponad 4,5 tysiąca ton. To jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń pracujących w tej chwili w Polsce.

Ile metrów tunelu już wydrążono?

Pomimo trudnych warunków geologicznych, prace postępują zgodnie z harmonogramem. Do tej pory Karpatka wydrążyła 1789 metrów lewej nitki tunelu, co stanowi ponad 79% jej całkowitej długości.

Docelowo tunel będzie miał 2255 metrów i zostanie wykonany w dwóch równoległych nawach – każda z pasami ruchu i pasami awaryjnymi.

fot. GDDKiA

Trudne warunki geologiczne i zagrożenie metanowe

Tunel powstaje w wymagających warunkach fliszu karpackiego, czyli złożonych formacji skalnych. Dodatkowym utrudnieniem jest obecność metanu w gruncie, co wymaga zastosowania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kontroli atmosfery w tunelu.

Realizacja w systemie „projektuj i buduj”

Budowa tunelu S19 Rzeszów – Babica jest prowadzona w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu przekracza 2,2 miliarda złotych.

Drążenie rozpoczęto w lipcu 2024 roku, po rocznym wstrzymaniu prac spowodowanym wykryciem metanu. Obsługą Karpatki zajmuje się około 50 osób na każdej zmianie, co wymaga doskonałej organizacji i koordynacji.

Kompleksowy odcinek S19 Rzeszów – Babica

Odcinek S19 obejmuje nie tylko sam tunel, ale też szereg innych obiektów infrastrukturalnych, które zwiększą bezpieczeństwo i komfort podróżnych. W ramach inwestycji powstaną m.in.:

  • estakady i wiadukty,

  • przejścia dla zwierząt,

  • Centrum Zarządzania Tunelem,

  • Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP),

  • lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Kiedy zakończy się budowa tunelu S19?

Zakończenie realizacji odcinka S19 Rzeszów – Babica planowane jest na 2028 rok. Po ukończeniu, tunel stanie się jednym z kluczowych elementów południowej części drogi ekspresowej S19.

Via Carpatia – europejski korytarz transportowy

Trasa S19 jest częścią międzynarodowego projektu Via Carpatia, który połączy Bałtyk z Morzem Czarnym. Szlak przebiega przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię, tworząc nowoczesny korytarz transportowy dla całej Europy Środkowej.

Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość, bezpieczeństwo i spójność komunikacyjna regionu. Dla Podkarpacia i południowej Polski to także ogromna szansa na rozwój gospodarczy, logistyczny i inwestycyjny.

Tunel w Babicy – symbol nowoczesnej inżynierii

Budowa tunelu na S19 to jedno z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w historii polskich dróg. To inwestycja, która nie tylko usprawni ruch między Rzeszowem a południem kraju, ale również stanie się wizytówką nowoczesnej infrastruktury w regionie.

Idź do oryginalnego materiału