Tunel S19 Rzeszów – Babica: Karpatka wydrążyła 2147 m, do przebicia pozostało 30 m [zobacz film]

carpatiabiznes.pl 17 godzin temu
Zdjęcie: tunel s19 rzeszów babica


S19 Rzeszów – Babica

Zaawansowane prace przy tunelu na S19

Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica realizowane są intensywne prace przy drążeniu tunelu. Wykorzystuje się do tego jedną z największych maszyn TBM na świecie – Karpatkę, będącą prawdziwym gigantem inżynierii. Do tej pory maszyna wydrążyła już 2147 metrów, co oznacza, iż do końca pierwszej nawy pozostało zaledwie 30 metrów.

TBM „Karpatka” – gigant w służbie S19

Maszyna TBM o nazwie Karpatka imponuje swoimi rozmiarami: ma 114 metrów długości, 15,2 metra średnicy i waży ponad 4,5 tysiąca ton. Jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń drążących tunele w Polsce i Europie.

Długość tunelu i postęp prac

Docelowo tunel będzie miał 2255 metrów i zostanie wykonany w dwóch równoległych nawach, każda z pasami ruchu i pasami awaryjnymi. Pomimo trudnych warunków geologicznych i obecności metanu w gruncie, prace postępują zgodnie z harmonogramem.

Trudne warunki geologiczne i zagrożenia metanowe

Tunel powstaje w wymagających warunkach fliszu karpackiego, czyli złożonych formacji skalnych. Występowanie metanu w gruncie wymaga zastosowania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kontroli atmosfery w tunelu.

System „projektuj i buduj” – wykonawcy i organizacja prac

Budowa tunelu realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł.

Obsługą Karpatki zajmuje się około 50 osób na każdej zmianie, co wymaga precyzyjnej koordynacji i organizacji pracy.

Kompleksowy odcinek S19 Rzeszów – Babica

Odcinek S19 obejmuje nie tylko sam tunel, ale również szereg obiektów infrastrukturalnych, które zwiększą bezpieczeństwo i komfort podróżnych:

  • estakady i wiadukty,

  • przejścia dla zwierząt,

  • Centrum Zarządzania Tunelem,

  • Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP),

  • lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Planowane zakończenie budowy

Zakończenie realizacji odcinka S19 Rzeszów – Babica planowane jest na 2028 rok. Po ukończeniu, tunel stanie się jednym z kluczowych elementów południowej części drogi ekspresowej S19, znacząco poprawiając przepustowość i bezpieczeństwo ruchu.

Via Carpatia – europejski korytarz transportowy

Trasa S19 jest częścią międzynarodowego projektu Via Carpatia, który połączy Bałtyk z Morzem Czarnym, przebiegając przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Dzięki inwestycji poprawi się spójność komunikacyjna regionu, a Podkarpacie zyska impuls do rozwoju gospodarczego i logistycznego.

Tunel w Babicy – symbol nowoczesnej inżynierii

Budowa tunelu na S19 jest jednym z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w historii polskich dróg. Inwestycja nie tylko usprawni ruch między Rzeszowem a południem kraju, ale także stanie się wizytówką nowoczesnej infrastruktury w regionie.

Drążenie tunelu S19 Rzeszów – Babica [FILM]

Idź do oryginalnego materiału