Do jego budowy zużyto ponad 5,1 tys. metrów sześciennych betonu i ponad 560 ton stali. Trzeba też było wywieźć około 32 tys. metrów sześciennych ziemi. Ułożono blisko 3,2 tys. metrów kwadratowych kostki brukowej i ponad 3,2 tys. metrów krawężników. Zużyto 2,3 tony mieszkanki bitumicznej. Mowa o tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy, który w czwartek został otwarty dla ruchu.
– Cieszę się, iż przed świętami udało nam się zrobić prezent kierowcom i otworzyć nowy tunel – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – To niezwykle istotny obiekt. Poprawi bezpieczeństwo na styku kolei i drogi w tej części powiatu, która niezwykle dynamicznie się rozwija. Po raz kolejny pokazujemy, iż dzięki dobrej współpracy samorządów – w tym przypadku powiatu poznańskiego i gminy Swarzędz – możemy zrobić dużo więcej.
Tunel zastąpił istniejący wcześniej przejazd kolejowo-drogowy na ulicy Swarzędzkiej. Każdego dnia przejeżdżało nim niemal 90 pociągów i ponad 12 tys. samochodów. Przez to, iż często był zamykany, w Kobylnicy tworzyły się ogromne korki.
– Teraz przejazd odbywa się płynnie, a kierowcy, piesi i rowerzyści mogą bezpiecznie przekraczać tory – zauważa Jan Grabkowski.
70-metrowy tunel powstał w okolicy skrzyżowania ulic Dworcowej i Krótkiej. Znajdują się w nim dwa pasy ruchu, szeroki chodnik i ścieżka rowerowa. W połowie można skorzystać też z klatki schodowej, dzięki której każdy wyjdzie bezpośrednio na ulicę Dworcową. Wzdłuż murów oporowych powstały szerokie i wygodne chodniki.– W tunelu została zamontowana kanalizacja deszczowa wraz z naziemnym zbiornikiem, do którego odpompowywana jest woda opadowa – wyjaśnia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.
W ramach inwestycji przebudowanych zostało również około 500 metrów dróg dojazdowych do tunelu.Inwestycja kosztowała prawie 60 mln zł (budowa, wykup gruntów, nadzór). Została sfinansowana z budżetów powiatu poznańskiego, gminy Swarzędz oraz PKP.
– Jesteśmy jedną z największych gmin z ponad 50 tysiącami mieszkańców. Musimy myśleć o ciągłej poprawie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, kierowców – twierdzi Marian Szkudlarek, burmistrz Swarzędza. – Niektóre zadania przerastają jednak możliwości budżetu gminy. Duża inwestycja drogowa w Kobylnicy jest przykładem, iż dzięki dobrej współpracy zyskujemy możliwość szybszej realizacji zamierzeń.
Nowy tunel zbudowała firma STRABAG, która wygrała przetarg ogłoszony przez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu.
Do stworzenia kompleksowego układu komunikacyjnego konieczna jest przebudowa skrzyżowania ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką 194 (ulica Poznańska). Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, w ramach odrębnego projektu, prowadzi budowę ronda w tym miejscu. – Inwestycja ma zostać zakończona w maju przyszłego roku. Koszt budowy to 14 milionów złotych – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.