Tunel w Krzyszkowicach coraz bliżej przebicia. najważniejszy etap budowy zakopianki (ZDJĘCIA)

7 godzin temu

Na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach rusza najważniejszy etap – przygotowania do przebicia tunelu na wylot. To jeden z najważniejszych elementów modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Prace osiągnęły już 65 proc. zaawansowania.

Tunel powstaje pod zakopianką (DK7) i docelowo pozwoli zlikwidować lewoskręt, który powodował korki i zagrażał bezpieczeństwu. Dzięki inwestycji bezkolizyjnie połączona zostanie DK7 z drogą powiatową w kierunku Sieprawia. Dodatkowe jezdnie po obu stronach zakopianki staną się częścią lokalnego układu drogowego. Tunel będzie miał 42,3 m długości, 17,7 m szerokości i 10 m wysokości – zmieszczą się w nim dwa pasy ruchu oraz chodnik. Łączna długość murów oporowych to 424 m. Do budowy potrzeba ponad 20 tys. mł betonu i blisko 1800 ton stali zbrojeniowej.

W Krzyszkowicach stosowana jest klasyczna metoda żelbetowa – beton wylewany jest na miejscu w jednorodnej formie. Dzięki temu ściany są trwalsze, szczelniejsze i łatwiejsze w konserwacji. Ze względu na trudne warunki gruntowe zastosowano również stalowe ściany szczelne i konstrukcje w kształcie litery U. Na wypadek podtopień tunel wyposażony będzie w dwie zatapialne pompy deszczowe, każda o wydajności 30 litrów na sekundę i podnosząca wodę na wysokość 6,5 m.

Po wschodniej stronie tunelu (w kierunku Krakowa) ułożono już strop i zabezpieczono ściany belkami rozporowymi. Po stronie zachodniej (kierunek Zakopane) trwa wylewanie ścian – potem zostanie na nich położony strop. Większość robót ziemnych została już zakończona – z planowanych 65 tys. mł ziemi do wywiezienia zostało ok. 4 tys. mł. Przebicie tunelu na wylot planowane jest na przełom września i października.

Tunel w Krzyszkowicach to pierwszy tego typu obiekt na DK7 w Małopolsce – piesi i kierowcy po raz pierwszy przejadą „pod”, a nie „nad” zakopianką. Docelowo podobny tunel powstanie też w sąsiednim Libertowie. W ramach modernizacji DK7 w ostatnich latach oddano do użytku m.in. węzeł w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Trwa budowa węzła w Myślenicach, rozbudowa układu drogowego w Libertowie, a kolejne inwestycje planowane są w Jaworniku i Głogoczowie. Za kilka lat między Krakowem a Myślenicami ma funkcjonować osiem bezkolizyjnych skrzyżowań.

Całkowity koszt budowy tunelu w Krzyszkowicach to 91 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Nowak-Mosty.

fot. GDDKiA w Krakowie

Idź do oryginalnego materiału