26 listopada uczniowie klasy III B z II LO pod opieką nauczycieli: Izabelli Bącławek oraz Łukasza Wasyluka brali udział w warsztatach na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Celem warsztatów było poszerzenie wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z zakresu fizjologii ciąży, etapów rozwoju płodu oraz zasad bezpiecznego zakładania wenflonów w praktyce klinicznej. Zajęcia miały na celu również uświadomienie uczestnikom znaczenia prawidłowej opieki nad pacjentką ciężarną oraz naukę podstaw opieki nad noworodkiem.
Warsztaty zostały podzielone na część teoretyczną oraz praktyczną. Podczas wykładu omówiono zmiany fizjologiczne u kobiet ciężarnych, rozwój płodu w kolejnych etapach ciąży, czynniki wpływające na prawidłowy przebieg ciąży, możliwe powikłania oraz zagrożenia. W ramach zajęć praktycznych uczniowie mieli możliwość doświadczenia symulacji ciąży poprzez założenie brzucha ciążowego, co pozwoliło im lepiej zrozumieć ograniczenia ruchowe oraz trudności, z jakimi na co dzień mierzą się kobiety w ciąży. Następnie uczestnicy badali fantom kobiety ciężarnej, próbując wyczuć ułożenie i obecność płodu. Dodatkowo uczniowie poznali zasady bezpiecznego noszenia noworodka oraz mieli okazję przećwiczyć zakładanie chusty do noszenia niemowląt, ucząc się prawidłowego wiązania oraz dbania o bezpieczeństwo dziecka.
Uczniowie mogli również uczyć się procedury zakładania wenflonów, zasad bezpieczeństwa, prawidłowego przygotowania pacjenta i stanowiska pracy. Ćwiczenia wykonywane były na fantomach pod nadzorem instruktora, który korygował błędy.
Spotkanie charakteryzowało się bardzo wysokim poziomem merytorycznym i praktycznym. Połączenie teorii z ćwiczeniami symulacyjnymi pozwoliło uczestnikom lepiej zrozumieć realia pracy z kobietą w ciąży oraz noworodkiem. Udział w nich umożliwił zdobycie cennego doświadczenia praktycznego oraz pogłębienie wiedzy z zakresu ciąży, rozwoju płodu, opieki nad noworodkiem oraz procedur medycznych. Ponadto zajęcia przebiegły w przyjaznej atmosferze, która sprzyjała nauce licealistów.
Klasa III B


1 godzina temu













