Uratowali zabytkowy tabor kolejowy. Tworzą muzeum kolejnictwa [GALERIA ZDJĘĆ]

slowopodlasia.pl 2 godzin temu
Muzeum mieści się na terenie firmy Kolejowy Serwis Mobilny Spółka z o.o w Małaszewiczach Dużych, przy ul Warszawskiej 14. – Na jednym z portali internetowych wypatrzyłem przeznaczone na złom nadwozie wagonu krytego z roku 1899. Postanowiłem, iż uratujemy ten wagon przed złomowaniem i odtworzymy jego pierwotny kształt w dwóch etapach – opowiada wiceprezes zarządu firmy inż. Sławomir Denicki. Pierwszy etap polegał na odnowieniu nadwozia wagonu, uzupełnieniu braków, wymianie elementów uszkodzonych, skorodowanych i pomalowaniu wagonu wewnątrz i na zewnątrz. – Drugi etap jest bardzo istotny i dość kosztowny. Chodzi o zakup wszystkich niezbędnych elementów podwozia wagonu, tj: dwóch zestawów kołowych na łożyskach ślizgowych, 4 resorów, 8 wideł maźnicznych itp. - wyjaśnia inżynier.Obejrzyjcie galerię zdjęć z wydarzenia: Historia wagonu – Historia naszego wagonu towarowego dwuosiowego jest dość trudna do odtworzenia. Wagon został wybudowany w roku 1899 w zakładzie produkcji wagonów Waggonfabrik „GEBR LUETTGENS BUBBACH SARR” w Niemczech. Po zakończeniu II wojny światowej Polskie Koleje Państwowe przejęły stosunkowo dużą grupę wagonów towarowych. W śród nich znalazło się ok. dwudziestu wagonów krytych specjalistycznych, przeznaczonych do przewozu owoców i warzyw. Wagon ten był eksploatowany, naprawiany i modernizowany przez PKP do połowy lat osiemdziesiątych. Wagon został zakupiony przez naszą firmę w roku 2024. U ostatniego właściciela służył jako magazyn podręczny – opowiada Sławomir Denicki.Zwiedzający muzeum mogą obejrzeć wagon w całej jego okazałości. Jest on już po pierwszym etapie prac. W środku znajdują się interesujące eksponaty. Z utworzenia muzeum bardzo cieszy się Sławomir Denicki, gdyż całe poświęcił kolei.– Jestem lokalnym patriotą, miłośnikiem i sympatykiem kolejnictwa. Od ponad 50 lat jestem związany z branżą kolejową. Zajmowałem się utrzymaniem i naprawą wagonów, lokomotyw, ciągników szynowo-drogowych. Marzyłem, aby na terenie naszej firmy postawić wagon i zorganizować w nim muzeum , aby każdy przejeżdżający drogą międzynarodową E2 Moskwa – Berlin mógł się zatrzymać na parkingu zakładowym i podziwiać lokalne "cudeńko", a w nim oczywiście Prywatne Muzeum Edukacyjne Kolejnictwa – zaznacza inżynier.Remont nadwozia wykonali pracownicy firmy po okiem Piotra Matusiewicza, prezesa zarządu, Tomasza Denickiego– dyrektora operacyjnego, Elżbiety Denickiej – prokurenta zarządu oraz Magdaleny Matusiewicz – księgowej, która nie szczędziła środków finansowych na jego odbudowę i remont. Eksponaty znajdują się w zabytkowym wagonie. Fot. Justyna Lesiuk-KlujewskaAle wagon to nie jest jedyny lokalny akcent związany z firmą. Wagon został postawiony obok wyjątkowego, zabytkowego, historycznego semaforu dwuramiennego, usadowiony na nowo wybudowanych torach kolejowych. Lokomotywa spalinowa Zarząd KSM Sp. z o.o uratował również przed „ przerobieniem na żyletki „ zabytkową lokomotywę spalinową 409 Da – 025, wyprodukowaną w roku 1968 w Chrzanowskim Fabloku. Lokomotywa przez wiele lat pracowała w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsku Białej, następnie pracowała na bocznicy kolejowej Gaspol w Małaszewiczach. Pracę swoją zakończyła w roku 2011. Przez ok .14 lat stała na złomowisku w Chotyłowie. Lokomotywa wróciła oficjalnie do Małaszewicz 21 lipca 2025 r. m-- To była wyjątkowa chwila w firmie KSM bo lokomotywa symboliczne wróciła na tory. Po wielu latach znów znalazła się na swoim miejscu, tym razem już nie do pracy ale jako cenny eksponat, gdzie zostanie pięknie odrestaurowana w naszej firmie. Maszyna ta zasiliła zbiory powstającego Prywatnego Muzeum Kolejnictwa , które ma na celu ocalenie historii i zanikających tradycji kolejowych Małaszewicz „ Suchego Portu Przeładunkowego” - mówi Sławomir Denicki.
Idź do oryginalnego materiału