Uwaga! Zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin

1 miesiąc temu

Od 11 marca 2025 roku zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Spółka intensyfikuje działania związane z inwestycjami, które mają najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rozwoju transportu. Wydatki inwestycyjne, obsługa długu oraz stale rosnące koszty utrzymania determinują jednak wzrost kosztów działalności.





Celem Autostrady Wielkopolskiej SA jest zapewnienie szybkiego, bezpiecznego i nowoczesnego połączenia drogowego. Podejmowane przez spółkę inicjatywy mają najważniejsze znaczenie dla utrzymania infrastruktury drogowej na najwyższym poziomie, co przekłada się na bezpieczeństwo i komfort podróży kierowców oraz wpływa pozytywnie na dynamikę wzrostu gospodarczego, usprawniając transport i rozwój firm oraz instytucji, które codziennie korzystają z tej kluczowej trasy.

W 2024 roku Autostrada Wielkopolska SA rozpoczęła rozbudowę 10-kilometrowego odcinka A2 między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód o trzeci pas ruchu w obu kierunkach. Prace prowadzone są „pod ruchem”, zapewniając kierowcom dwa pasy ruchu w każdą stronę. To kolejna duża inwestycja spółki – w 2019 roku zakończono rozbudowę 16 km trasy między węzłami Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. Łączne koszty rozbudowy i modernizacji 26 kilometrowego odcinka autostrady między węzłami Poznań Zachód – Poznań Wschód przekroczą 350 milionów złotych.

W styczniu 2025 roku między Poznaniem a Koninem uruchomiono videotolling – system rozpoznający tablice rejestracyjne i umożliwiający płatność za przejazd w aplikacji. To długo oczekiwane rozwiązanie zwiększa wygodę podróżowania i skraca czas transakcji. Docelowo videotollingiem ma być objęty cały odcinek A2 Świecko – Konin. Prowadzone są w tej sprawie ustalenia ze stroną publiczną. Wdrożenie tego rozwiązania wiąże się z dostosowaniem systemu poboru opłat, przebudową infrastruktury na Placach Poboru Opłat i regularnymi pracami utrzymaniowymi, co wymaga nakładów rzędu 60 milionów zł.

Jednocześnie Autostrada Wielkopolska SA angażuje się w projekty poprawiające płynność ruchu, bezpieczeństwo i edukację kierowców. Wśród realizowanych inicjatyw znajduje się m.in. instalacja odcinkowego pomiaru prędkości, dodatkowych urządzeń BRD czy darmowy program szkolenia kierowców, z którego skorzystało już ponad dwa tysiące kierowców.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na skalę wydatków są obowiązki inwestycyjne i odtworzeniowe wynikające z zapisów umowy koncesyjnej, w tym bieżące utrzymanie infrastruktury autostradowej w postaci napraw i remontów.

Zmiana stawek opłat od 11 marca 2025 roku

Rosnące nakłady na inwestycje, obsługa zobowiązań finansowych oraz wzrost kosztów bieżącego utrzymania wpływają na wzrost kosztów operacyjnych Spółki. Dodatkowym obciążeniem jest utrzymujący się wzrost inflacji, wysokie stopy procentowe i wzrost wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, które bezpośrednio przekładają się na koszty finansowania projektów i utrzymania autostrady.

Zmiana stawek opłat za przejazd 150 km koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 zostanie wprowadzona 11 marca 2025 roku. Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:

  • 18 PLN – Kat. 6 (motocykle) bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1,
  • 36 PLN – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach),
  • 60 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
  • 92 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
  • 138 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami),360 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne).

Koszt przejazdu na trasie A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.

Przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem nie jest w żaden sposób dotowany przez stronę publiczną. Dodatkowo, podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT, co oznacza, iż ta część pobieranej opłaty zasila budżet Państwa.

Spółka utrzymuje 50 procentową bonifikatę dla kategorii 6 pojazdów (motocykle) za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin. Stawka dla motocykli na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl, na którym obowiązują stawki opłat ustanowione przez Ministerstwo Infrastruktury, jest taka sama jak dla pojazdów osobowych.

Wysoka jakość usług i płynny, bezpieczny przejazd

Autostrada Wielkopolska zapewnia podróżnym bezpieczny przejazd i usługę o najwyższym standardzie. Oznacza to w szczególności:

  • Bardzo dobre utrzymanie nawierzchni,
  • Całodobową, stałą pomoc służb w przypadku awarii lub zdarzenia,
  • Infolinię i inne kanały kontaktu dla kierowców,
  • Czyste i bezpieczne Miejsca Obsługi Podróżnych,
  • Dostępność sieci stacji benzynowych wraz z restauracjami,
  • Dostępność stacji ładowania pojazdów EV, w tym pojazdów elektrycznych o dmc>3,5 tony
  • Wysokie standardy ochrony środowiska i dbałości o infrastrukturę służącą bezkolizyjnym migracjom zwierząt.

Autostrada Wielkopolska SA i Autostrada Wielkopolska II SA to spółki odpowiedzialne za budowę i eksploatację najdłuższej koncesyjnej autostrady w Polsce o długości 255 km, która jest największą inwestycją w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego w tej części Europy. Przedsięwzięcia prowadzone przez obie koncesyjne spółki to projekty zrealizowane na czas i w ramach założonych budżetów, uzgodnionych ze stroną publiczną oraz bankami, bez dotacji unijnych i bez dofinansowania ze strony Skarbu Państwa. Podejmowane przez Spółki działania mają na celu nie tylko spełnienie wymagań koncesyjnych, ale także zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa użytkownikom autostrady na długie lata.

Idź do oryginalnego materiału