W Polsce zaroi się od Stref Czystego Transportu. Złożono nowy projekt

3 godzin temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


W trakcie najbliższych obrad Rady Ministrów, rząd zajmie się nowym projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zmiany zakładają m.in. obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia tam poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w powietrzu. w tej chwili dotyczyłoby to aż czterech większych miast, w tym Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.


Strefa Czystego Transportu w Warszawie zaczęła działać 1 lipca i objęła swoim terenem większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku. Chociaż wprowadzone restrykcje miały poprawić jakość powietrza i przynieść ulgę mieszkańcom, póki co znaczących efektów nie widać.Reklama

Kolejne polskie miasta ze Strefami Czystego Transportu


Tymczasem do stolicy naszego kraju już niedługo mogą dołączyć kolejne miasta. Zgodnie z opublikowanym porządkiem obrad Rady Ministrów, 22 października politycy mają się zająć projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wśród wprowadzonych zmian jest m.in. ta wymuszająca tworzenie Stref Czystego Transportu we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekraczane są normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu. Jak zaznacza Polska Agencja Prasowa - na ten moment dotyczyłoby to czterech miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.



Dotychczas Strefy Czystego Transportu nie były obowiązkowe


Dotychczas gminy miały jedynie możliwość, a nie obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu. Nowe prawo zakłada jednak, iż w przypadku, kiedy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia Strefy Czystego Transportu dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na którego terenie zostało odnotowane przekroczenie. Należy jednak podkreślić, iż warunkiem utworzenia stref ma być przeprowadzenie kompleksowych konsultacji z mieszkańcami uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu.


To jednak nie wszystko. Projektowana nowela zakłada także obowiązek kupowania przez gminy, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców autobusów zeroemisyjnych, dla celów związanych z komunikacją miejską. w tej chwili miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupują około 500 autobusów rocznie - co kosztuje miasta ponad 800 mln rocznie. Wymiana autobusów na zeroemisyjne będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami w wysokości ok. 900 mln rocznie, dlatego ustawa zakłada, iż okres wymiany floty będzie wynosił 16 lat. Z drugiej strony złagodzone zostaną wymogi dotyczące zeroemisyjności innych pojazdów używanych przez służby komunalne - np. śmieciarki. Okazuje się bowiem, iż koszty wymiany floty na elektryczną lub napędzaną gazem ziemnym są zbyt wysokie dla samorządów.
Idź do oryginalnego materiału