W powiecie administrują siecią około 280 km dróg

3 miesięcy temu

Rozmawiamy z Sylwią Wrzesień-Ksielewską, dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Gołdapi.

Od października 2020 roku piastuje pani stanowisko dyrektora Zarządu Dróg. Jak podsumowałaby pani ostatnie 3 lata?

– Niewątpliwie były to lata bardzo pracowite i pełne wyzwań. Wewnętrzna reorganizacja instytucji, poszukiwania pracowników fizycznych z kwalifikacjami, zmiany na terenie bazy ZDP, ale też wyzwania zewnętrzne, czyli te, które mają wpływ nie tylko na naszą jednostkę, a mianowicie szereg zrealizowanych inwestycji i prac na terenie dróg będących w naszym zarządzie. Ważne jest to, iż udało się zamierzone cele częściowo osiągnąć, a w kwestii inwestycji wiele jeszcze przed nami.

Co dla pani jako dyrektora jest największym wyzwaniem?

Zawsze jest za mało środków finansowych w instytucjach zarządzających drogami w stosunku do oczekiwań społeczeństwa. Chociaż trzeba to powiedzieć, iż na budowy, przebudowy czy remonty dróg w Polsce przeznaczane są ogromne pieniądze. Jednak z perspektywy samorządu wygląda to już troszeczkę inaczej. Wzrastają oczekiwania mieszkańców, którzy chcą wygodnych, bezpiecznych dróg, dróg dla pieszych, dróg dla rowerów. Drogi powiatu gołdapskiego są specyficzne – położone na terenach pagórkowatych, kręte, obsadzone mnóstwem drzew tuż przy krawędzi jezdni, a do tego wąskie.

Jak ocenia pani stan dróg podlegających pod gołdapski ZDP?

Zarząd Dróg Powiatowych w Gołdapi administruje siecią dróg o dł. ok 280 km, zlokalizowanych na terenach trzech gmin: Gołdap (ok. 100 km), Banie Mazurskie (ok 90 km), Dubeninki (ok. 60 km) oraz dwudziestoma ośmioma kilometrami na terenie miejskim. Spośród tych wszystkich dróg 180 km stanowią drogi utwardzone i to ich stan w dużej mierze jest niezadowalający, a większość z nich wymaga napraw i remontów bądź gruntownych przebudów, które z uwagi na duży koszt mogą być realizowane wyłącznie przy udziale środków zewnętrznych.

Mimo corocznie wykonywanych zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych – w dalszym ciągu ich stan techniczny, z punktu widzenia użytkowników, daleki jest od oczekiwanego. Potrzeby w tym zakresie są ogromne, jednakże starania powiatu gołdapskiego są widoczne. W ostatnich trzech latach wyremontowano bądź przebudowano ponad 25 km dróg zamiejskich i ulic na terenie miasta.

Ograniczenia i zagrożenia jakie występują na naszych drogach wynikają w głównej mierze z ich stanu technicznego. Zarząd Dróg Powiatowych w Gołdapi stara się na bieżąco usuwać wszelakiego rodzaju zagrożenia. Nasze zadania sprowadzają się do ich utrzymania – zgodnie z posiadanym w danym roku budżetem.

Reasumując, nasza powiatowa infrastruktura drogowa wymaga ogromnych nakładów zarówno w zakresie inwestycji, jak i zwiększonych środków na bieżące utrzymanie. Dysponując jednak określonym budżetem robimy wszystko, aby przynajmniej eliminować te największe zagrożenia.

ZDP realizuje często projekty dofinansowane m.in. ze środków budżetu państwa. Jakie inwestycje drogowe zostały zrealizowane od października 2020 roku i z jakich środków?

Są to:

– remont drogi powiatowej nr 1815N od Widgir w kierunku Żabina o długości 3,2 km;

– wymiana nawierzchni chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 1815N ul. Żeromskiego;

– budowa miejsc parkingowych na dz. nr 671/2 w Gołdapi wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu – parking przy szpitalu.

– modernizacja dróg powiatowych o numerach 1815N, 1794N, 1902N, 1790N, 1772N (1815N – Jagiele – Żabin, 1794N – Babki – Żelazki, 1902N – Boćwiński Młyn, 1790N – Kowalki – Rudzie, 1772N – Lisy – Mieczkówka- Kierzki;

– modernizacja ulic w Gołdapi o nr – 4801N ul. Armii Krajowej, 4833N – ul. E. Plater, 4812N ul. Kościuszki, 4837N ul. Reymonta oraz drogi 1784N – Jagoczny – Audyniszki;

– roboty remontowo-budowlane na moście JNI30006401 na ul. Kolejowej – jednostronna wymiana barieroporęczy na obiekcie;

– roboty remontowo-budowlane na moście JNI 30004066 w Skoczach;

Most w Skoczach po remoncie

Ul. Kościuszki

– przebudowa ulicy Lipowej (4816N), 1-go Maja (4820N), Jeziorowej (4808N);

Ul. 1 Maja

Inwestycje te realizowane były ze środków własnych powiatu, Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, a ich łączna wartość z dokumentacjami projektowymi, technicznymi i nadzorami wyniosła ponad 30 mln zł.

Ul. Lipowa

Na co w szczególny sposób należy zwrócić uwagę przy składaniu wniosków przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych?

Ważne są kryteria oceny oraz wysokość środków do pozyskania w ogłaszanych naborach. Trzeba sprawdzić co jest punktowane i jakie warunki należy spełnić, dołączyć wszystkie wymagane przez daną instytucję dokumenty. Bardzo ważnym elementem jest również prawidłowe skosztorysowanie robót planowanych do wykonania.

Chciałabym, aby kooperacja z gminami już na etapie składania wniosków była nieodzownym elementem takich realizacji. Jest to praktykowane w wielu samorządach i pozytywnie oceniane przez mieszkańców.

Czy sytuacja rynkowa ma duży wpływ na realizowane przez ZDP inwestycje?

Można powiedzieć, iż ma odczuwalny wpływ. Widoczne to jest w realizowanych inwestycjach, gdzie zbyt duża ilość robót przypadająca na jednego wykonawcę wpływa na terminy realizacji zadań w innych jednostkach. Zarząd Dróg Powiatowych w roku ubiegłym realizował zadania, które zakończyły się kilka miesięcy wcześniej (modernizacje dróg zamiejskich), bądź w terminie określonym umową (modernizacja ulic w mieście), ale też realizowane były zadania, które zakończyły się po terminie ustalonym w umowie. Tu mam na myśli przebudowę ulic Jeziorowej, 1 Maja, Lipowej w Gołdapi. W tym wypadku wykonawcy została naliczona kara umowna.

Z początkiem pani urzędowania ZDP zakupiło samochód ciężarowy, piaskarki, pług oraz traktor z kosiarką. Czy planowane są jeszcze zakupy maszyn?

Jak najbardziej, a to dlatego, iż w 2023 roku powiat gołdapski pozyskał środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na zakup sprzętu niezbędnego do modernizacji infrastruktury drogowej powiatu gołdapskiego w wysokości 2 mln zł. W drodze przetargu zostanie zakupiona koparko-ładowarka, remonter drogowy oraz samochód ciężarowy. Mam nadzieję, iż procedura przetargowa zakończy się podpisaniem stosownych umów.

Jakie są plany ZDP na ten rok?

Oczywiście realizacja zadań, na które powiat gołdapski pozyskał dofinansowania:

– modernizacja ulic: Jaćwieskiej (4807N), Partyzantów (4831N), Tatyzy (4844N), Przytorowej (4836N);

– modernizacja ulic: Sikorskiego (4842N), Słonecznej (4838N), Chopina (4803N);

– remont drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 4807N – ulica Jaćwieska, 4846N ulica Warsztatowa i 4831N ulica Partyzantów;

– remont drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 4802N na ulicy Bagiennej;

– zakup sprzętu, o którym wspomniałam już wcześniej.

Wartość tych inwestycji to kwota 15 mln zł.

Dziękujemy za rozmowę.

Boćwiński Młyn

Idź do oryginalnego materiału