W Warszawie otwarto najdłuższy w Polsce most pieszo-rowerowy. Jego pomysłodawczynią jest przasnyszanka Małgorzata Dembowska

10 miesięcy temu

Ma 452 metrów długości, łączy Śródmieście z Pragą, z jednego brzegu Wisły na drugi można nim przejść w 6 minut. Po dwóch latach od rozpoczęcia prac, otwarto most pieszo-rowerowy w Warszawie. Zaprojektowany został na podstawie pracy magisterskiej przasnyszanki Małgorzaty Dembowskiej.

Prace przy budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. W czwartkowy wieczór, 28 marca po przeprawie przeszli i przejechali na rowerach pierwsi użytkownicy. Stalowa konstrukcja – rozpięta pomiędzy brzegami Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei – jest gotowa dokładnie miesiąc przed terminem.

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy obiekt rozciąga się na długość 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Most poza funkcją komunikacyjną, ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum – wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska.

Nowy most znacznie przybliżył lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią w 2 minuty. Po jego otwarciu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.

Co ciekawe, pomysł na połączenie dwóch brzegów Wisły zaproponowała jeszcze jako studentka Małgorzata Dembowska. Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan na podstawie pracy magisterskiej tej pochodzącej z Przasnysza niezwykle zdolnej architektki. Praca napisanej była pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

„Praca podejmuje problematykę połączenia dwóch części Warszawy w jeden miejski organizm, przy czym szczególnie wyróżnia projekt Traktu Praskiego – wyodrębnionego w strukturze miasta szlaku prowadzącego z rejonu Krakowskiego Przedmieścia w samo serce Starej Pragi” – napisano w jej opisie.

ren

Idź do oryginalnego materiału