Warszawa czekała na to ponad 60 lat. Powstał nowa zajezdnia

strefamiast.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Trwa rozruch największej i najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce


Prawie 12 ha terenu, 16 km torów, 100 zwrotnic. Trwa rozruch największej i najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce. Ekologiczny obiekt na Annopolu docelowo pomieści aż 152 tramwaje. To pierwsza zajezdnia w stolicy od dziesięcioleci – zajezdnię na Bielanach otwarto w 1963 r.

Inwestycja została w 80 proc. sfinansowana ze środków unijnych, w ramach projektu budowy trasy tramwajowej do Wilnowa. Łączna wartość dofinansowania na wszystkie zadania w jego ramach to 900 mln zł.

– W Warszawie bardzo dużo mówimy o komunikacji, o wykluczeniu komunikacyjnym. Dla nas to sprawa fundamentalna. Dlatego staramy się wszystkim mieszkańcom zapewnić jak najlepszy transport. Warszawa jest przykładem na to, w jaki sposób pozyskiwać unijne pieniądze i w jaki sposób je sensownie wydawać – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Zajezdnia Annopol zajmuje obszar blisko 12 hektarów. Wybudowano tu 16 km toru pojedynczego, ułożono 100 zwrotnic. Tramwaje są tu serwisowane, naprawiane, malowane i myte w 14 budynkach znajdujących się na terenie ekologicznego obiektu. Poza pompami ciepła i panelami słonecznymi, w specjalnych zbiornikach jest gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Powierzchnia biologicznie czynna wynosi ponad 24 tys. mkw., co stanowi ok. 20 proc. terenu zajezdni (to roślinność wertykalna na elewacjach pięciu budynków, obsadzenie ekranów akustycznych, torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do zajezdni, nasadzenia zieleni).

Zajezdnią zarządza inteligentny system, który identyfikuje każdy wjeżdżający i wyjeżdżający tramwaj. Sterowanie zwrotnicami i semaforami odbywa się automatycznie – bez udziału motorniczych. W sumie ponad 70 proc. zwrotnic jest przestawianych zdalnie.

– Obiekt ten to przykład nowoczesności w każdym calu. Mamy ekologiczną myjnię i lakiernię, a pod zadaszeniem jesteśmy w stanie garażować aż 152 tramwaje o długości 33 metrów – mówi Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich.

Finalnie w zajezdni będzie pracować 430 osób, w tej chwili jest ich 190. Pierwszych 25 tramwajów wyjechało z zajezdni Annopol 29 października – w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Bez nowej zajezdni Tramwaje Warszawskie nie byłyby w stanie obsługiwać zwiększonej liczby tramwajów – po uruchomieniu trasy do Wilanowa na warszawskie tory codziennie wyjeżdża teraz rekordowa liczba 456 tramwajów.

Obecnie trwa stopniowy rozruch zakładu na Annopolu, realizowane są również szkolenia pracowników. Według założeń rozruch obiektu ma zakończyć się w I kwartale 2025 r.

Rok 2024 r. jest dla warszawskich tramwajów szczególny: oprócz zajezdni uruchomiono trzy nowe trasy tramwajowe o łącznej długości ponad 10 km. Najdłuższy odcinek – o długości ok. 6,5 km do Wilanowa – oddano pod koniec października. To najdłuższa trasa tramwajowa, jaką Warszawa uruchomiła od lat 50. ubiegłego wieku.

Idź do oryginalnego materiału