To nie tylko linia tramwajowa. To nowoczesny węzeł przesiadkowy, który połączy tramwaje, kolej i komunikację pieszą w jednym miejscu. Powstanie podziemny przystanek z ruchomymi schodami i windami prowadzącymi bezpośrednio na perony kolejowe.
Nowy tunel, szybki dojazd do centrum
Z nowego przystanku pasażerowie dojadą do Grójeckiej w 5 minut, na plac Narutowicza w 10 minut, a do stacji metra Politechnika w 15 minut. To oznacza szybki, niezależny od korków dojazd do centrum i południowych dzielnic Warszawy.
Prace konstrukcyjne na przystanku pod Dworcem Zachodnim są już zakończone. Trwa odtwarzanie terenu po robotach tunelowych oraz wykończenie poziomu, który połączy przystanek z przejściem podziemnym.
Zmiany w ruchu i kolejne etapy budowy
Równolegle trwa zasypywanie stropu tunelu pod południową jezdnią Alej Jerozolimskich. niedługo nastąpi przełożenie ruchu na drugą nitkę i rozpoczęcie prac po stronie północnej.
Zmiany zachodzą też przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie trwa przebudowa sieci podziemnych. Przy ul. Grójeckiej powstaje już nowy układ drogowy i rozjazdy torowe w tzw. układzie „gwiazdy”. Umożliwią one płynny przejazd tramwajów we wszystkich kierunkach.
Organizacja ruchu będzie zmieniana etapami. Utrudnienia w rejonie Alej Jerozolimskich i Grójeckiej potrwają co najmniej do końca 2025 roku.
Remonty i utrzymanie torowisk
W ramach inwestycji zostaną też wyremontowane tory tramwajowe między placem Narutowicza a ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz dalej – w stronę pętli Parkuj i Jedź Al. Krakowska.
Tramwaje na tej trasie mają wrócić w październiku 2025 roku.
Ta inwestycja to ogromna zmiana dla mieszkańców zachodniej Warszawy i dla wszystkich, którzy codziennie dojeżdżają do pracy czy szkoły. Będzie szybciej, nowocześniej i wygodniej – a to dopiero początek.