Zobacz, co zmieniło się na dworcu, który właśnie otworzył drzwi dla podróżnych.Nowa Warszawa Zachodnia już otwarta — największy węzeł w PolsceW piątek 28 listopada uroczyście otwarto nowe przejście podziemne oraz cały zmodernizowany dworzec Warszawa Zachodnia. Wydarzenie przyciągnęło tłumy mieszkańców i podróżnych, którzy chcieli zobaczyć efekt pięcioletnich prac o wartości 2,5 mld zł. Prezes PKP PLK Piotr Wyborski podkreślił podczas otwarcia wyjątkową rangę stacji: „Ponad tysiąc pociągów. Co piąty pociąg pasażerski w kraju zatrzymuje się tutaj”. To właśnie liczba zatrzymujących się tu składów sprawia, iż Warszawa Zachodnia jest dziś największym węzłem kolejowym w Polsce.Nowa Warszawa Zachodnia [GALERIA ZDJĘĆ]Ogromna skala modernizacji obejmowała niemal każdy element infrastruktury – od torów i zadaszeń, po systemy sterowania ruchem. Najważniejszą częścią inwestycji jest nowe przejście podziemne na poziomie -1, liczące ponad pół kilometra długości i aż 64 metry szerokości. To zupełnie nowa jakość podróżowania w miejscu, które wcześniej kojarzyło się z ciasnotą i prowizorycznymi rozwiązaniami.Podziemna hala, która łączy Wole z OchotąNowa podziemna hala, łącząca Wole z Ochotą, zapewnia dostęp do dziewięciu peronów i oferuje przestrzeń handlowo-usługową o powierzchni ponad 5300 m². Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zwrócił uwagę na skalę metamorfozy: „To wejście było ciemne, wąskie, duszne. Nie można było się nim przecisnąć. A teraz zmieściłby się w nim Dreamliner”.Podczas otwarcia przygotowano regionalny poczęstunek — od podlaskiego sękacza po małopolskie obwarzanki. Był to symboliczny gest podkreślający, iż kolej łączy wszystkie regiony kraju. Dziennie z nowej hali ma korzystać choćby 100 tys. pasażerów.W sąsiadującej galerii handlowej niedługo pojawią się m.in. Aldi, Rossmann, Hebe, Starbucks oraz McDonald’s. Lokale będą otwierane stopniowo.Unijne miliardy i „wzorcowa współpraca” rządu z miastemInwestycja otrzymała ponad 1,5 mld zł dofinansowania z funduszy unijnych. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła podczas otwarcia, iż bez wsparcia UE projekt nie byłby możliwy: „Dworzec Zachodni otrzymał dofinansowanie 1,5 miliarda złotych na sam dworzec, pół miliarda na otaczające tory i prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy”.Prezydent Rafał Trzaskowski mówił o wyjątkowym partnerstwie między rządem a miastem: „Ta inwestycja jest przykładem wzorcowej współpracy rządu ze stołecznym samorządem — w dodatku za unijne pieniądze. W ten sposób realizujemy nasze marzenia o zupełnie nowej, nowoczesnej Warszawie”.W ramach współpracy powstała także infrastruktura pod przyszły tunel tramwajowy, który zostanie oddany do użytku w drugiej połowie 2026 roku. To jeden z brakujących elementów, bez którego integracja komunikacyjna pozostaje niepełna.Nowa Warszawa Zachodnia [GALERIA ZDJĘĆ]Co powstało w ramach przebudowy?Zakres modernizacji był imponujący i obejmował m.in.:przebudowę budynku dworca i budowę nowego obiektu od strony Woli,wielofunkcyjne przejście podziemne,nowe perony, kładki, windy i liczne schody ruchome,zadaszenia peronów,wymianę torowisk i urządzeń sterowania ruchem,modernizację infrastruktury sanitarnej,renowację zabytkowej nastawni „Grzybek”.To wszystko ma zwiększyć przepustowość linii średnicowej, poprawić punktualność pociągów i przygotować stację na przyszłe połączenia Kolei Dużych Prędkości oraz CPK.Opóźnienia i wciąż niekompletna integracjaChoć dworzec imponuje, jego budowa była naznaczona opóźnieniami. Minister Klimczak przyznał podczas otwarcia: „Ten dworzec jest otwarty później niż przewidywaliśmy w 2013–2014 roku, ale jest”.Największym wyzwaniem była konieczność prowadzenia prac w ruchu oraz koordynacja z miejskimi projektami infrastrukturalnymi. Wciąż nie działa najważniejszy element integracji – podziemny przystanek tramwajowy, którego oddanie planowane jest na 2026 rok. Póki co pasażerowie muszą polegać na autobusach oraz niepełnym systemie przesiadek, zwłaszcza od strony Woli.Słabym punktem pozostaje również sąsiadujący Dworzec Autobusowy, który nie przeszedł modernizacji i odbiega standardem od nowego obiektu kolejowego.Handel, usługi i nowa jakość podróżowaniaWarszawa Zachodnia przestaje być tylko miejscem przesiadki — ma stać się przestrzenią, w której można wygodnie spędzić czas przed podróżą. Minister Klimczak podkreślił: „Pasażera przyciągamy właśnie tym, iż tu jest przyjemnie, estetycznie, nowocześnie”.Nowe sklepy, restauracje, przestrzenie usługowe i poczekalnie mają sprawić, iż dworzec stanie się tętniącym życiem centrum komunikacyjnym. To zdecydowane odejście od prowizorycznej infrastruktury, która przez lata była zmorą warszawiaków i przyjezdnych.Nowa Warszawa Zachodnia [GALERIA ZDJĘĆ]Dworzec na miarę przyszłościChoć przed inwestorami i miastem wciąż stoją kolejne etapy, Warszawa Zachodnia już teraz symbolizuje „renesans polskiej kolei”. To największa modernizacja tego typu od dekad, która otwiera drogę do dalszych zmian – w tym modernizacji Warszawy Wschodniej za 4 mld zł.Czytaj więcej: