
W Zespole Przedszkoli nr 1 ostatnie tygodnie upłynęły pod znakiem ważnych inicjatyw. Placówki nr 2 i 3 przygotowały wydarzenia poświęcone prawom dzieci oraz osobom z niepełnosprawnościami, podkreślając, iż każdy – bez względu na różnice – zasługuje na szacunek, akceptację i poczucie bezpieczeństwa.
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
W Przedszkolu nr 2 i Przedszkolu nr 3 odbyły się wyjątkowe zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. Celem spotkań było zapoznanie dzieci z podstawowymi informacjami dotyczącymi ich praw oraz uświadomienie, iż każde dziecko zasługuje na szacunek, bezpieczeństwo i możliwość wyrażania własnych uczuć.
Podczas zajęć przedstawiono przedszkolakom „Konwencję o prawach dziecka” jako najważniejszy dokument mówiący o przysługujących im prawach. Jej główne zapisy omówiono na podstawie filmu edukacyjnego, który w przystępny i atrakcyjny sposób tłumaczył znaczenie praw. Maluchy dowiedziały się również, jakie mają obowiązki – zwrócono uwagę na odpowiedzialność, wzajemny szacunek, dbanie o innych, przestrzeganie wspólnych zasad oraz akceptowanie odmienności każdego człowieka.
Na zakończenie zajęć dzieci poznały osoby i instytucje stojące na straży przestrzegania praw dziecka, takie jak rodzice, nauczyciele czy Rzecznik Praw Dziecka.
„Psie serca – ludzkie historie”
W Przedszkolu nr 3, już po raz kolejny, wszystkie grupy wzięły udział w spotkaniu zorganizowanym w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”, której w tym roku przyświeca hasło „Psie serca – ludzkie historie”. Tematyka zbiegła się z obchodzonym 13 listopada Dniem Osób Niewidomych. Wychowawczyni grupy Biedronki przeczytała najmłodszym poruszającą opowieść o wyjątkowym pracującym psie – przewodniku osoby niewidomej. Dzieci z dużym zaangażowaniem słuchały historii o tym, jak Karmel pomaga swojej pani – niewidomej Agnieszce: pokazuje bezpieczną drogę, ostrzega przed przeszkodami i towarzyszy w każdej sytuacji. Czytanie poprzedzone zostało scenką, dzięki której przedszkolaki dowiedziały się, jak trudno funkcjonować osobie niewidomej w codziennym życiu, wykonywać zwykłe czynności, a choćby poruszać się po znanym terenie, bez możliwości widzenia. W rolę osoby niewidomej wcieliła się pani dyrektor Renata Wójcik. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały, jak proste zadania: przejście przez salę, rozpoznanie kierunku, staje się bardzo trudne, kiedy nie można korzystać ze wzroku. To doświadczenie pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak istotną rolę pełnią psy przewodnicy, oraz jak wiele znaczą dla osób z niepełnosprawnościami w codziennym funkcjonowaniu. Pies przewodnik to nie tylko pomocnik, ale też wierny przyjaciel, który daje niewidomej osobie poczucie bezpieczeństwa i niezależności, wspomaga samodzielność. Opowieść stała się pretekstem do rozmów o empatii, szacunku i wrażliwości na potrzeby innych.
as, mat. ZP nr 1

1 godzina temu









