Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 84 pomiędzy Zagórzem a Leskiem. Planowany odcinek ma długość około 4,9 kilometra i obejmuje dwa mosty: na rzece Osława w Zagórzu oraz na rzece San w Postołowie.
To już drugie postępowanie dotyczące tego zadania. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ wszystkie złożone oferty przekroczyły budżet przeznaczony na realizację prac. Nowe ogłoszenie zawiera zmieniony zakres, co ma zwiększyć szanse na wyłonienie wykonawcy. Termin składania ofert mija 14 listopada.
Szczegóły przygotowywanej dokumentacji
Nowy przetarg obejmuje wykonanie elementów koncepcji programowej, pełne rozpoznanie geologiczne oraz przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W ramach przewidzianej rozbudowy droga ma zostać dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Oprócz przebudowy samej nawierzchni, zakres prac obejmuje między innymi budowę i przebudowę obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk, wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe oraz budowę chodników i zatok postojowych.
PRZECZYTAJ TEŻ: Czy stacja paliw w Lesku została zamknięta? Sprawa zainteresowała mieszkańców
Zmiany w stosunku do poprzedniego przetargu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, iż w nowym przetargu ograniczono zakres badań geologicznych w rejonie osuwisk. Pełne rozpoznanie obejmie jedynie te miejsca, które mogą oddziaływać na inwestycję lub na które inwestycja może mieć wpływ. Zmniejszono także liczbę analizowanych wariantów. Na etapie wstępnym przewidziano analizę korekty istniejącej trasy oraz uszczegółowienie prac projektowych dla jednego wariantu – w obecnym korytarzu drogi lub w nowym śladzie.
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Dodatkowo część badań nawierzchni zostanie wykonana przez Laboratorium Drogowe GDDKiA w Rzeszowie, co pozwoli zoptymalizować koszty przygotowania inwestycji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niespotykane zjawisko w Bieszczadach. Na naszym kontynencie zdarza się to rzadko
Dlaczego przebudowa jest konieczna
Droga krajowa nr 84 ma duże znaczenie komunikacyjne. Stanowi połączenie z przejściem granicznym w Krościenku, a zarazem istotny odcinek prowadzący w stronę Bieszczadów. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021, średni dobowy ruch na odcinku Zagórz – Lesko przekraczał 10 tysięcy pojazdów. Jeszcze w 2015 roku wynosił około 8 tysięcy, co oznacza wyraźny wzrost obciążenia w ciągu kilku lat. Rosnący ruch, a także pogarszający się stan nawierzchni wskazują na pilną potrzebę rozbudowy. Dodatkowo wzdłuż DK84 występuje zwarta zabudowa oraz obiekty użyteczności publicznej, co generuje intensywny ruch pieszy. Z tego względu planowane jest poszerzenie jezdni, budowa nowych chodników oraz przebudowa istniejących, a także wprowadzenie segregacji ruchu, aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Efektem planowanej rozbudowy ma być poprawa komfortu podróżowania oraz podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Przystosowanie drogi do większych obciążeń pozwoli na sprawniejszy transport, zwłaszcza pojazdów ciężarowych, które obsługują zarówno lokalne potrzeby, jak i ruch transgraniczny. Modernizacja odcinka pomiędzy Zagórzem a Leskiem ma zatem znaczenie nie tylko lokalne, ale także regionalne i międzynarodowe.