Most Chrobrego w Poznaniu przejdzie kompleksową przebudowę, której wykonawcą będzie spółka Primost Południe. Umowę z wykonawcą została oficjalnie podpisana 20 sierpnia 2025 roku przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie. Przekazanie placu budowy zaplanowano na wrzesień 2025, a same prace mają potrwać niespełna trzy lata.
Zakres prac
Most zostanie całkowicie przebudowany, co znacząco zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Modernizacja obejmie również fragmenty ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowania z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową.
Brakujące dziś odcinki dróg i tras rowerowych zostaną uzupełnione, aby stworzyć spójną i wygodną infrastrukturę. Na moście, po obu stronach, zaplanowano ścieżki rowerowe i chodniki. Pojawi się pięć stref odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami na rowery.
Przy Katedrze powstanie zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy z tablicami informacji pasażerskiej, biletomatem, nowymi wiatami, ławkami i systemem nawierzchni z oznaczeniami fakturowymi.
W bezpośrednim sąsiedztwie zaprojektowano naziemne przejście dla pieszych. Prace obejmą także modernizację odwodnienia, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i terenów zielonych. Zgodnie z zaleceniami spółki Aquanet przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
Inwestycja rozpocznie się od prac przygotowawczych, w tym przeniesienia infrastruktury podziemnej oraz wykonania przewiertów pod Wartą. Prowadzone będą też badania archeologiczne oraz budowa tzw. przewiązek, specjalnych przejazdów pozwalających na utrzymanie ruchu w trakcie robót.
Na pierwszym etapie nitka północna mostu zostanie wyłączona i rozebrana, a ruch drogowy w obu kierunkach będzie się odbywał południową nitką. W drugim etapie sytuacja ulegnie odwróceniu, ruch zostanie przeniesiony na nową nitkę północną, a południowa będzie przebudowywana.
Utrudnienia dla mieszkańców
Podczas przebudowy mostu poznaniacy muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami. Tramwaje nie będą mogły kursować na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar, co spowoduje zmiany tras linii 7, 8, 17 oraz 13, a także uruchomienie nowych linii 4 i 27.
Ruch samochodowy będzie się odbywał naprzemiennie po jednej z dwóch nitkach mostu. Dodatkowo, ze względu na zwężenia przed mostem, należy spodziewać się korków, zwłaszcza w rejonie skrzyżowania Garbary – Małe Garbary.
Dla autobusów planuje się utworzenie tzw. „otwartej zatoki przystankowej”, która pozwoli autobusom sprawniej opuszczać zakorkowane skrzyżowania, co ma zmniejszyć opóźnienia w komunikacji miejskiej.
Utrudnienia potrwają około trzech lat, a prace będą prowadzone tak, by ich wpływ był jak najmniej dotkliwy, zwłaszcza podczas zwiększonego ruchu. Przejazd tramwajowy zostanie utrzymany do 2 listopada 2025, a więc będzie dostępny jeszcze w dniu Wszystkich Świętych.
Przebudowa mostu Chrobrego to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Poznaniu, której celem jest poprawa infrastruktury i bezpieczeństwa na kluczowej przeprawie przez Wartę.
Zobacz także: