Wiadukty, stacje i tory! Tak powstaje nowoczesna kolej w Nowym Sączu [Zdjęcia]

7 godzin temu

Na linii 104 Chabówka – Nowy Sącz trwa jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Małopolsce. W mieście widać już efekty: nowe wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania, przebudowę stacji i przystanków oraz przygotowania do elektryfikacji. Prace na odcinku Nowy Sącz – bocznica Klęczany mają zakończyć się w I kwartale przyszłego roku, a całość „Podłęże–Piekiełko” skróci czas przejazdu Kraków – Nowy Sącz do ok. 60 minut.

Co dokładnie dzieje się w Nowym Sączu

W mieście powstają bezkolizyjne układy drogowo-kolejowe zamiast przejazdów w poziomie szyn. Najnowsze otwarte skrzyżowanie łączy ulice Kolejową, Asnyka i Zieloną – zastąpiło dawny przejazd na ul. Asnyka przy wjeździe linii 104 na stację Nowy Sącz. To element szerszej przebudowy odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany, obejmującej m.in. nowe drogi dojazdowe, chodniki i wiadukt kolejowy.

Stacje, przystanki, obiekty inżynieryjne

Modernizacja przewiduje przebudowę stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto, a na całej linii – dziesiątki obiektów inżynieryjnych: wiadukty, mosty, przejścia pod torami. Na odcinkach objętych finansowaniem KPO to łącznie m.in. 34 km torów po modernizacji/odbudowie, 17 nowych wiaduktów, 10 nowych mostów i 8 przejść pod torami; dojdzie także nowa stacja w Męcinie i przystanek Mordarka.

Reklama

Elektryfikacja i docelowe prędkości

Linia 104 – dziś w większości niezelektryfikowana – jest modernizowana i elektryfikowana. Wraz z budową nowej trasy Podłęże – Tymbark/Mszana (linie 622/623) projekt pozwoli skrócić przejazd z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a do Zakopanego do ok. 90 minut.

Harmonogram i pieniądze

Część „Modernizacja linii 104” (Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz) ma wartość ok. 4,35 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Prace w obrębie odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany według PLK mają się zakończyć w I kwartale przyszłego roku; na całej osi „Podłęże–Piekiełko” roboty toczą się równolegle na sześciu odcinkach.

Nowa linia do Małopolski południowej – dlaczego to ważne dla Sądecczyzny

Równolegle rusza budowa pierwszego odcinka zupełnie nowej linii 622 Szczyrzyc – Tymbark (2 mld zł brutto; tunele 3,8 km i 1 km, mosty i wiadukty). Ten fragment połączy się z linią 104 w Tymbarku i odblokuje szybkie relacje z Krakowa do Limanowej i Nowego Sącza po zakończeniu całego układu. Umowa przewiduje 46 miesięcy robót, zakończenie do połowy 2029 r.

Najważniejsze korzyści dla mieszkańców Nowego Sącza

Szybsze i częstsze pociągi, wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki likwidacji przejazdów w poziomie szyn i budowie wiaduktów, lepsza dostępność dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz docelowo nowe, krótsze trasy do Krakowa i Podhala. W Nowym Sączu efekty są już widoczne: gotowe bezkolizyjne skrzyżowania i nowe obiekty inżynieryjne, a zakończenie robót miejskich – na początku przyszłego roku.

Gdzie śledzić postęp prac

Aktualności o linii 104 i całym projekcie „Podłęże–Piekiełko” publikują: oficjalny serwis inwestycji, komunikaty PKP PLK oraz serwisy regionalne dokumentujące prace (m.in. mosty na Dunajcu i przebudowę układu drogowego).

Budowa Lokalnego Centrum Sterowania w Nowym Sączu widok z lotu ptaka fot. Krzysztof Dzidek
Nowe przejście podziemne przy ul. Axentowicza w Nowym Sączu widok z lotu ptaka fot. Krzysztof Dzidek
Nowe przejście podziemne przy ul. Axentowicza w Nowym Sączu widok z lotu ptaka fot. Krzysztof Dzidek
Nowy most kolejowy nad Dunajcem w Nowym Sączu widok z lotu ptaka fot. Krzysztof Dzidek
Nowy wiadukt kolejowy na ul. Starowiejskiej w Nowym Sączu widok z lotu ptaka fot. Krzysztof Dzidek
Nowy-wiadukt-kolejowy-na-ul.-Wegierskiej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof
Nowy-wiadukt-kolejowy-na-ul.-Wegierskiej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Nowy-wiadukt-kolejowy-na-ul.-Wegierskiej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Prace-na-peronie-przystanku-Nowy-Sacz-Miasto-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Prace-przy-przystanku-kolejowym-Nowy-Sacz-Chelmiec-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Prace-w-rejonie-ul.-Kosciuszki-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Przejazd-kolejowo-drogowy-przy-ul.-Mickiewicza-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Przejscie-podziemne-w-rejonie-ul.-Wolskiej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Skrzyzowanie-bezkolizyjne-przy-ul.-Kolejowej-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Wiadukt-kolejowy-na-ul.-Krakowskiej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Zmodernizowany-przejazd-kolejowo-drogowy-przy-ul.-Jagodowej-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek
Zmodernizowany-tor-kolejowy-w-Nowym-Saczu-widok-z-lotu-ptaka-fot.-Krzysztof-Dzidek

Idź do oryginalnego materiału