Wiceprezydent Andrzej Kulig: „Codziennie 30 tysięcy pasażerów skorzysta z tramwaju na Górkę Narodową”

8 miesięcy temu

– choćby 30 tysięcy mieszkańców północy Krakowa będzie codziennie korzystać z nowego połączenia tramwajowego. W ostatnich dniach wykonawca dokładał wszelkich starań, by tramwaje pojechały na tym odcinku we wrześniu – powiedział wiceprezydent Andrzej Kulig podczas spotkania roboczego na budowie nowej linii.

Mieszkańcy północnej części Krakowa wiele lat czekali na możliwość dojazdu do centrum dzięki tramwaju. Wiecznie zatłoczone autobusy i ogromne korki do tej pory pozostają zmorą krakowian zamieszkałych przy północnej granicy miasta. Do osiedli w tym rejonie miasta, które zamieszkuje w tej chwili kilkanaście tysięcy mieszkańców, można było do tej pory dojechać jedynie autobusem, samochodem lub rowerem. Te problemy już niedługo mają odejść w zapomnienie.

Wczoraj późnym wieczorem odbył się pierwszy próbny przejazd. Jak informuje Zarząd Inwestycji Miejskich odpowiedzialny za budowę linii tramwajowej, próbne przejazdy miały na celu sprawdzenie przede torowiska. „Próby wyszły pozytywnie, więc wszystko wskazuje na to, iż 4 września tramwaje rozpoczną już regularne kursy. Jeszcze w tym tygodniu będą odbywały się techniczne przejazdy różnymi pojazdami tak, aby przetestować i sprawdzić torowisko różnym taborem” – informuje Jan Machowski z ZIM.

1 z 8

– Funkcjonowanie linii od początku nowego roku szkolnego jest dla miasta priorytetowe, mimo planowanego zakończenia całej inwestycji na grudzień 2023 r. W kolejnych tygodniach finalizowana będzie budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej, czyli dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową oraz nasadzenia, które potrwają całą jesień. Nasadzonych zostanie około 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów. Przez cały czas będą trwały prace wykończeniowe i porządkowe w otoczeniu inwestycji – wyjaśniał Andrzej Kulig.

Na trasę zostaną skierowane linie nr 18 i 50. Wszystkie linie będą kursować według zwykłych częstotliwości co: 5, 7.5 lub 15 minut, a obsługiwać je będą tramwaje, które jeździły już do tej pory po Krakowie – popularne niskopodłogowe „Lajkoniki” szwajcarskiego producenta Stadler, a także należące do najdłuższych tramwajów w Polsce „Krakowiaki” produkowane przez bydgoską fabrykę PESA Bydgoszcz SA. Według szacunków ZTP Kraków przejazd na nowo wybudowanej trasie będzie zajmował 12 minut, natomiast z pętli Górka Narodowa do pętli na Kurdwanowie ponad 45 minut. Do Borku Fałęckiego będzie można dostać się w niecałą godzinę. Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa. Oznacza to, iż średnio 20 tramwajów na godzinę będzie przejeżdżało odcinkiem Krowodrza Górka – Górka Narodowa.

Linia tramwajowa Krowodrza Górka – Górka Narodowa ma łącznie ok. 5,5 km długości. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach zadania powstały 23 perony tramwajowe, 3 parkingi park&ride (przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego, nad pętlą Górka Narodowa) i 7 obiektów inżynierskich (m.in. tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej).

Jarek Strzeboński

Idź do oryginalnego materiału