Poprawa przepustowości linii kolejowej ze Szczecina do Kołobrzegu oraz stworzenie przelotowej linii kolejowej przez lotnisko w Goleniowie to projekty, których realizacja może być dofinansowana przez Województwo Zachodniopomorskie.
Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego realizowane są w tej chwili analizy związane z nowym przeznaczeniem środków, które pierwotnie przeznaczone były na zakup pasażerskiego taboru kolejowego. Na obecnym etapie nie można co prawda określić ostatecznego sposobu ich wykorzystania, brane jest jednak pod uwagę między innymi wykonanie projektu utworzenia przelotowej, w pełni zelektryfikowanej linii kolejowej przez port lotniczy Szczecin – Goleniów.
Pozwoliłoby to trasować przez lotnisko pociągi jadące do i ze Szczecina do i z kierunku Świnoujścia, Kamienia Pomorskiego oraz Kołobrzegu (Koszalina). Dzięki temu Świnoujście, Międzyzdroje czy Kamień Pomorski otrzymałyby bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem, którego dziś są pozbawione zupełnie. Kołobrzeg oraz Koszalin zyskałyby zaś dogodne połączenie bez konieczności wjazdu kieszeniowego na stacje przy porcie lotniczym, czytamy na rynek-kolejowy.pl.

Na grafice poniżej związany z planowanym przedsięwzięciem schemat, pochodzący ze studium wykonalności dla projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Dodajmy, iż temat przebudowy linii 402 (Goleniów – Koszalin) nie jest nowością. Mówi się o tym już od kilku lat, a jak informowało Ministerstwo Infrastruktury, studium zakłada dla niego następujące parametry:
- uzyskanie prędkości konstrukcyjnej i eksploatacyjnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych;
- nowy przebieg linii kolejowej nr 402, poprowadzonej przez utworzenie nowej stacji Port Lotniczy Szczecin Goleniów w miejscu istniejącego przystanku osobowego i dalej skierowanie ruchu do stacji Goleniów przez Żółwią Błoć;
- budowa nowego przystanku osobowego Żółwia Błoć;
- przystosowanie torów na stacjach do przyjmowania pociągów towarowych o długości 400 metrów;
- elektryfikacja linii kolejowej nr 402 na całym odcinku;
- dobudowa brakujących odcinków drugiego toru szlakowego.
Realizacja projektu uzależniona jest od pozyskania środków unijnych, do tej pory jednak nie wiadomo, czy rzeczywiście będzie można z nich skorzystać.