Wielki remont torów w Beskidzie Sądeckim! Pociągi wracają szybciej i ciszej

7 godzin temu

Sądeckie odcinki linii kolejowej Tarnów – Leluchów zyskują zupełnie nowe oblicze. Dzięki intensywnym pracom utrzymaniowym i modernizacyjnym Polskich Linii Kolejowych SA podróż pociągiem przez Stary Sącz, Rytro i Piwniczną-Zdrój staje się nie tylko szybsza, ale i cichsza. To efekt inwestycji, które prowadzone są z rozmachem – przy użyciu nowoczesnych maszyn PUN do potokowej wymiany nawierzchni.

Beskid Sądecki z nowymi torami. Prędkość do 120 km/h!

Od połowy kwietnia do połowy maja na linii kolejowej nr 96, na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, wykonano szereg prac torowych i inżynieryjnych. Wymieniono ponad 16 km nawierzchni torowej – podkłady drewniane zastąpiono nowoczesnymi strunobetonowymi, oczyszczono podsypkę i wykonano tor bezstykowy, co oznacza mniejszy hałas i wyższy komfort jazdy. Wzmocniono także sieć trakcyjną oraz wyremontowano aż 62 obiekty inżynieryjne – od mostów po przepusty.

Równolegle trwały prace na odcinku Piwniczna – Granica Państwa, gdzie wymieniono 42 km szyn i zamontowano 1000 nowych podkładów. Dzięki temu ten fragment szlaku również uzyskał charakter toru bezstykowego.

Efekty? Już od czerwca pociągi na trasie Stary Sącz – Piwniczna rozpędzą się do 90 km/h. Jeszcze lepsze informacje przyniesie grudzień – po zakończeniu modernizacji systemów sterowania ruchem, między Starym Sączem a Rytrem składy pojadą z prędkością choćby 120 km/h!

Sądeckie tory odzyskane – pojadą dalej

Co ważne, materiały odzyskane z obecnych prac nie pójdą na zmarnowanie – zostaną ponownie wykorzystane przy modernizacji odcinka Tarnów – Stróże, planowanej na 2026 rok. To kolejny krok ku usprawnieniu transportu kolejowego w regionie.

Nie tylko Sądecczyzna – prace w całej Polsce

Podobne modernizacje realizowane są m.in. na trasie Żywiec – Zwardoń (ponad 35 km nowej nawierzchni torowej) oraz Stawiany – Sława Wielkopolska i Malbork – Elbląg. Celem jest jedno: lepsza, szybsza i cichsza kolej.

Nowoczesne maszyny PUN pozwalają na automatyczną wymianę torów – usuwają stare elementy i jednocześnie układają nowe. To technologia przyszłości, która skraca czas prac i zmniejsza uciążliwości dla pasażerów.

Idź do oryginalnego materiału