Obwodnica Sidziny na DK46 będzie przebiegać przez teren gmin Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin. W ramach inwestycji powstanie nowa, 500-metrowa przeprawa nad Nysą Kłodzką, która połączy odcinki drogi krajowej nr 46 po północnej stronie Malerzowic Wielkich.
– Obwodnica ominie Sidzinę po stronie północno-zachodniej. Będzie się zaczynać przed tą miejscowością, a na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK46 przed Grabinem. Powstanie tam skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną – zapowiada Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.
Obwodnica Sidziny na DK46 – 16 ofert w przetargu
Zanim to wszystko nastąpi, GDDKiA Opole musi wybrać wykonawcę zadania. Na przetarg wpłynęło 16 ofert, zarówno od pojedynczych firm, jak i ich konsorcjów. Lista chętnych do budowy nowej obwodnicy w województwie opolskim jest następująca:
- Mirbud – 149 146 744,19 zł,
- konsorcjum firm Colas Polska i Himmel i Papesch Opole – 149 801 854,66 zł,
- konsorcjum firm Rubau Polska, Balzola Polska i LANTANIA – 149 839 794,51 zł,
- Budimex – 156 866 260,35 zł,
- Mosty Łódź – 158 978 887,44 zł,
- konsorcjum firm P.H.U.B. Piotr Pawlica i Wysowa Mosty – 159 060 324,60 zł,
- Duna Polska – 159 608 180,00 zł,
- Strabag Infrastruktura Południe – 159 653 975,40 zł,
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 163 928 796,80 zł,
- konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal – 164 345 141,02 zł,
- Drog-Bud – 164 695 613,54 zł,
- Intop – 174 589 275,00 zł,
- Nowak-Mosty – 175 779 469,47 zł,
- Mostostal Warszawa – 184 569 753,31 zł,
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 195 345 161,93 zł,
- konsorcjum firm NDI i NDI Sopot – 209 983 433,16 zł.
Obecnie GDDKiA Opole analizuje oferty pod kątem ich poprawności. Dopiero po weryfikacji możliwa będzie decyzja o wyborze najkorzystniejszej z nich.
Zwycięzca przetargu będzie musiał najpierw przygotować dokładny projekt oraz uzyskać wszystkie wymagane zezwolenia. Dopiero potem będzie mógł przystąpić do prac budowlanych.
Obwodnica Sidziny na DK46. Trasa przez teren zalewowy
Obwodnica Sidziny w ciągu DK46 prowadzi przez tereny, które były zalane podczas ubiegłorocznej powodzi. GDDKiA Opole informuje, iż zwycięska firma będzie musiała to uwzględnić projektując drogę oraz obiekty mostowe.
Oprócz 8,5 km nowej trasy oraz przeprawy nad Nysą Kłodzką, plan obejmuje wykonanie jeszcze trzy inne obiekty mostowe. Do tego dochodzi jedno przejście dla zwierząt średnich i trzy przepusty dla istot mniejszych.
Jak zaznacza Agata Andruszewska, nowa droga ma wyprowadzić ruch tranzytowy z Sidziny oraz z Malerzowic Wielkich. Ma to poprawić bezpieczeństwo mieszkańców oraz odciążyć okoliczne drogi.
– Prace budowlane powinny rozpocząć się w 2027 roku. Nową trasą kierowcy pojadą w 2029 roku – zapowiada pani rzecznik.
Co z pozostałymi obwodnicami na drogach krajowych?
Obwodnica Sidziny na DK94 to jedna z czterech obwodnic ujętych w planie budowy setki takich obejść w Polsce. W województwie opolskim na tej liście są też:
- obwodnica Brzegu w ciągu DK39 – posiada istotną i ostateczną decyzję środowiskową zatwierdzoną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska; drogowcy planują ogłosić przetarg w 2027 r.
- obwodnicy Prudnika w ciągu DK41 – ma decyzję środowiskową wydaną w lipcu, przetarg ma być jeszcze w tym roku
- obwodnica Lędzin w ciągu DK46 – realizowane są prace nad decyzją środowiskową, GDDKiA chce ogłosić przetarg w 2026 roku
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania