Do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego dołączył kolejowy żuraw węglowy-bramowy z fragmentem torowiska. Zabytek znajduje się na stacji kolejowej w Gnieźnie, która powstała w 1872 roku.
XIX wieczna gnieźnieńska stacja była istotnym puntem przelotowym na szlaku kolejowym pomiędzy Poznaniem a Toruniem. Podczas II wojny światowej stacja przeszła modernizację. Właśnie z tego okresu pochodzi istotny element, który decyzją Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków trafił do rejestru. Mowa o żurawiu węglowo-bramowym.
– Został zbudowany przez Maschinenfabrik Deutschland z siedzibą w Dortmundzie w 1941 r. i posiada instalację elektryczną wyprodukowaną przez Siemens-Schuckertwerke z Berlina. Żuraw wspólnie z bramowym 4-komorowym zasobnikiem węglowym były eksploatowane przy obsłudze parowozów jeszcze w latach 90. XX w., do czasu likwidacji trakcji parowej w Gnieźnie. Na przełomie XX i XXI w. 4-komorowy zasobnik węglowy został zniszczony (w Polsce nie ma już ani jednego tego typu urządzenia), a zachowany żuraw węglowy wyłączono z eksploatacji – informuje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.




fot. Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Żuraw napędzany był elektrycznie. Zachował formę i konstrukcję, taką, jaką miał w czasie II wojny światowej. W dzisiejszych czasach ma dużą wartość naukową i historyczną.
– Jest ostatnim tego typu obiektem w województwie wielkopolskim i najprawdopodobniej ostatnim w Polsce. Zalicza się do najcenniejszych zabytków techniki w zakresie dźwignic kolejowych w Polsce – dodaje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

1 rok temu



![Trzymetrowa chanuka rozświetliła ul. Szeroką w Krakowie [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/chanuka1.jpg)







![Pod prąd na ekspresówce. "To nie escape room" [NAGRANIE]](https://interia-s.pluscdn.pl/pod-prad-na-ekspresowce-to-nie-escape-room-nagranie/000M2WK3CN85321X-C461.jpg)


