Wiosna na budowie. Które drogi będą gotowe w tym roku?

6 godzin temu

Obwodnice Opatowa i Wąchocka oraz most w Sandomierzu – między innymi te inwestycje drogowe mają zakończyć się w tym roku. Prace, po zimowej przerwie, zostały wznowione.

W połowie marca zakończyła się trwająca trzy miesiące tzw. zimowa przerwa kontraktowa, w trakcie której drogowcy ograniczają zakres prac na budowach. w tej chwili w województwie świętokrzyskim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje sześć dużych inwestycji.

Obwodnica Opatowa (S74/DK9)

Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu dróg S74 i DK9 / źródło: dk74opatow.pl

Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału GDDKiA informuje, iż najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Opatowa oraz tzw. łącznika północnego.

Wylicza, iż zimą budowane były między innymi mosty, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.

– Gotowe są już wszystkie konstrukcje mostów budowanych w ramach obwodnicy Opatowa. To w sumie 14 mostów, estakad i wiaduktów oraz kładka dla pieszych, a także sześć przejść i przepustów dla zwierząt. Natomiast na jezdniach ułożono już pierwsze warstwy asfaltu. Finalna nawierzchnia będzie układana wiosną i latem – wylicza Małgorzata Pawelec-Buras.

Budowa 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa kosztowała będzie prawie 432 mln zł. Ma zakończyć się w trzecim kwartale br.

– Natomiast na „łączniku północnym” ułożona została już ostatnia warstwa asfaltu. Ponadto do użytku oddano dwa z trzech wiaduktów zbudowanych w ciągu dróg powiatowych – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.

Ponad 3-kilometrowa, jednojezdniowa trasa połączy drogę krajową nr 9 z obwodnicą Opatowa. Dzięki niej kierowcy jadący z Kielc w kierunku Lublina nie będą musieli wjeżdżać do Opatowa.

Budowa łącznika, kosztująca ponad 61,5 mln zł, ma zakończyć się w drugim kwartale br.

– Sam łącznik w pełni zafunkcjonuje w momencie oddania do użytku obwodnicy Opatowa – zaznacza rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.

S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód

Budowa trasy ekspresowej S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód / żródło: s74-mniow-kielce.pl

W ubiegłym roku rozpoczęła się natomiast budowa odcinka trasy ekspresowej S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód.

– Ten fragment S74 będzie miał ponad 16 km długości. Jego budowa trwa od końca minionego roku. Dotychczas z miejsca, w którym będzie przebiegała przyszła trasa ekspresowa wycięto drzewa i krzewy oraz w 30 proc. usunięto warstwę glebę, co jest niezbędne przed rozpoczęciem prac przy podbudowie drogi. Rozpoczęła się także budowa pięciu mostów i wiaduktów. Z tego powodu obowiązuje zmieniona organizacja ruchu w miejscowościach Bugaj i Pępice – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.

Obwodnica Wąchocka (DK42)

Budowa obwodnicy Wąchocka / źródło: dk42obwodnicawachocka.pl

W tym roku kierowcy mają pojechać obwodnicą Wąchocka, czyli nowym fragmentem drogi krajowej nr 42.

– Zimą trwała budowa mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Większość z nich jest już gotowa w ponad 90 proc. Na trasie głównej obwodnicy wykonawca ułożył już znaczną część nawierzchni. Do rozwiązania pozostają problemy, jakie pojawiły się w związku z ujawnieniem wysypiska odpadów i zjawisk krasowych. Pracujemy nad ich rozwiązaniem. To jednak zaledwie dwa fragmenty o długości ok. 200 metrów, a więc kilka jeżeli chodzi o zakres prac, które mogą być kontynuowane – informuje Małgorzata Pawelec-Buras.

12-kilometrowa obwodnica Wąchocka będzie nowym fragmentem trasy krajowej nr 42. Ma być gotowa w tym roku. Jej budowa będzie kosztowała ponad 395,5 mln zł.

Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej (DK73)

Dłużej trzeba będzie poczekać na możliwość ominięcia Morawicy i Woli Morawickiej. Obwodnica tych miejscowości, czyli nowy fragment drogi krajowej nr 73, będzie miała ponad 4 km.

– Budowa tej drogi, która przebiegać będzie po nowym śladzie, rozpoczęła się w ubiegłym roku. Zimą część prac była prowadzona. Widać już elementy konstrukcji przyszłych mostów i wiaduktów. Zauważalny jest także przebieg przyszłej drogi, ponieważ przygotowywane jest podłoże pod jej budowę – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.

Nowa, dwujezdniowa droga będzie łączyć się z pierwszym, 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy. W ramach drugiego etapu inwestycji wybudowane zostaną dwie estakady.

– Ta nad rzeką Czarna Nida będzie najdłuższą w województwie świętokrzyskim, ponieważ będzie mieć pół kilometra długości. Druga estakada, nad rzeką Morawka, będzie miała 350 metrów długości – dodaje rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.

Obie estakady będą jednocześnie przejściami dla zwierząt, a w ramach inwestycji wybudowany zostanie także most nad potokiem Łabędziów, wiadukt drogowy nad drogą powiatową oraz podziemne przejście dla pieszych.

Budowa drugiego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej będzie kosztowała ponad 240 mln zł. Ma się zakończyć w 2026 r.

Most przez Wisłę w Sandomierzu (DK77)

W tym roku gotowy ma być również nowy most przez Wisłę w Sandomierzu, co usprawni podróż drogą krajową nr 77.

– Dotychczas wykonana została konstrukcja mostu. Zimą kontynuowane były między innymi prace zbrojeniowe, trwały także przygotowania do budowy chodników. Rozpoczęły się natomiast prace przy dylatacji konstrukcji mostu – informuje Małgorzata Pawelec-Buras.

Nowym mostem w Sandomierzu, który kosztował będzie ponad 68,5 mln zł, kierowcy mają pojechać w tym roku. Ponadto w prawobrzeżnej części miasta wybudowany zostanie węzeł zapewniający skomunikowanie nowej przeprawy z drogą krajową nr 77 oraz trasą wojewódzką nr 723 i tzw. ulicą Lwowską bis.

W sumie inwestycje drogowe, które są w tej chwili realizowane w województwie świętokrzyskim, kosztować będą prawie 1 mld 827 mln zł.

Idź do oryginalnego materiału