Władysław Kosiniak-Kamysz: „Czekaliśmy lata na oddanie tej drogi. To było marzenie, to jest aspiracyjny rozwój dla Krakowa”

2 tygodni temu

– Czekaliśmy lata na oddanie tej drogi. To było marzenie, to jest aspiracyjny rozwój dla Krakowa, dla jego mieszkańców i dla zlokalizowanych tutaj firm – mówił podczas otwarcia północnej obwodnicy Krakowa wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, iż „to także dobra informacja dla wojsk stacjonujących w Garnizonie Kraków.

W poniedziałek, 23 grudnia, kierowcy otrzymali długo wyczekiwany świąteczny prezent – możliwość przejazdu północną obwodnicą Krakowa oraz trasą S7. Dzięki ukończeniu ostatniego odcinka Widoma–Kraków, połączono stolicę Małopolski z Warszawą w pełni dwupasmową drogą.

W oficjalnym otwarciu trasy uczestniczyli wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Wśród zaproszonych gości znaleźli się również były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka oraz były prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

– To nie tylko szybszy dojazd, ale też lepsza jakość życia dla mieszkańców regionu. To także dobra informacja dla wojsk stacjonujących w Garnizonie Kraków. Infrastruktura drogowa to jeden z ważnych elementów bezpieczeństwa naszego państwa. A za 1,5 roku pełny “ring” wokół Krakowa – podkreślił Władysław Kosiniak-Kamysz.

– Otwieraliśmy wiele ważnych dróg ekspresowych oraz nowe odcinki autostrady A2, jednak żadna z nich nie miała tak kluczowego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania aglomeracji – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

W ramach inwestycji wybudowano dwujezdniową drogę ekspresową S52 o długości około 12,5 kilometra – na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową istniejącego węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda z jezdni posiada trzy pasy ruchu. Powstały także dwa tunele: dłuższy, o długości 653 metrów w Zielonkach, oraz krótszy, mierzący 496 metrów w Batowicach.

Na trasie ekspresowej zbudowano 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Wybudowano nowe węzły drogowe: Modlnica – gdzie do istniejącego węzła dobudowano cztery łącznice, Zielonki – na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i Trasą Wolbromską, Węgrzce – na skrzyżowaniu z DK7 i al. 29 Listopada oraz Batowice – na skrzyżowaniu S52 POK z drogą powiatową (ul. Karola Wojtyły). Oprócz obwodnicy powstało aż 33 km dróg lokalnych, co znacząco poprawi komunikację między miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Po otwarciu północnej obwodnicy Krakowa spodziewane jest ograniczenie natężenia ruchu pojazdów ciężarowych na ulicach miasta. Pełen efekt będzie jednak widoczny dopiero po całkowitym domknięciu ringu, uwzględniając realizację trasy S7.

Miejski inżynier ruchu przygotowuje rozwiązania w zakresie oznakowania, które będą kierowały ruch na najbliższe węzły drogowe. Ma to na celu szybkie wyeliminowanie ruchu tranzytowego i długodystansowego z obszaru miasta. W początkowym okresie po otwarciu nowego odcinka mogą wystąpić utrudnienia w ruchu, zwłaszcza na styku trasy S52 z budowaną trasą S7. Kluczowym czynnikiem będzie również przyzwyczajenie kierowców do nowego układu drogowego, co zwykle zajmuje kilka miesięcy.

Na zamknięcie ringu wokół Krakowa kierowcy będą musieli poczekać do połowy 2026 roku. Wówczas ma być gotowy około 5-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej łączącej węzły Mistrzejowice i Grębałów w północno-wschodniej części Krakowa. Po zakończeniu jego budowy droga będzie omijała Nową Hutę zamykając obwodnicę wokół Krakowa.

Idź do oryginalnego materiału