Wrocławskie lotnisko nieczynne. Loty wstrzymane do 4 grudnia.

3 godzin temu

Trwa realizacja największej inwestycji w historii wrocławskiego lotniska. Aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz sprawne przeprowadzenie poszczególnych prac, konieczne było podjęcie decyzji o zamknięciu lotniska na ponad miesiąc.

Operacje lotnicze wstrzymano na 40 dni: od od 26 października do 4 grudnia.

Trwająca inwestycja obejmuje budowę:

  • Dodatkowej płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
  • Dodatkowej, mierzącej 2,5 kilometra drogi kołowania, która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
  • Drogi szybkiego zjazdu, umożliwiającej szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.
  • Nowej płyty do odladzania samolotów zlokalizowanej po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach, gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.

Przebudowane zostaną również istniejące drogi kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.

Całkowity koszt inwestycji to 376 878 387 zł netto (463 560 416,01 zł brutto), z czego 175 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021–2027.

Foto: mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału