Wrześniowy wzrost obsłużonych pasażerów na lotnisku Chopina

1 dzień temu
Zdjęcie: Wrześniowy wzrost obsłużonych pasażerów na lotnisku Chopina


Wrzesień jest miesiącem, który kończy letni okres wakacyjny na Lotnisku Chopina. Liczba pasażerów wyniosła 2,35 miliona i była wyższa o 12,3 proc. w odniesieniu do roku ubiegłego. Przez całe lato stołeczny port odprawił ponad 9,3 miliona osób.

We wrześniu Lotnisko Chopina obsłużyło dokładnie 2.349.367 pasażerów (w 2024 roku 2.091.980). Od czerwca do końca września z lotniska skorzystało łącznie 9.315.734 podróżnych (w 2024 roku 8.438.440). W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku odprawiono w stołecznym porcie łącznie 18.318.932 osób. Wrzesień zwyczajowo jest również okresem z najniższym odsetkiem pasażerów transferowych – w tym roku było to 21 proc.

We wrześniu wykonano 17.453 pasażerskie operacje lotnicze (wzrost o 11 proc.) i 18.461 wszystkich operacji (wzrost o 9 proc.). Współczynnik wypełnienia samolotów – tzw. Load Factor, był na poziomie 85,2 proc. W czasie trzech kwartałów br. najwięcej osób podróżowało w ramach strefy Schengen – 12.001.181. Kierunki poza Schengen wybrało 6.317.751 pasażerów. Delikatnie zmieniła się struktura podróżnych pod kątem wybieranych przewoźników. O jeden punkt procentowy spadł odsetek pasażerów linii tradycyjnych i wynosi 59 proc. W czasie trzech kwartałów zwiększył się o dwa punkty procentowe odsetek osób podróżujących liniami niskokosztowymi (26 proc.), a o jeden punkt spadł odsetek osób korzystających z czarterów i wynosi 15 proc.

Sezon LATO2025 potwierdził status Warszawy jako rynku premium – popyt konsekwentnie wyprzedza naszą przepustowość. Rośnie zainteresowanie przewoźników z Bliskiego Wschodu: Qatar Airways, Emirates, Air Arabia i Etihad Airways chcą włączać Warszawę w silniejsze fale przesiadkowe. Jesteśmy już pod sufitem operacyjnym, dlatego każda nowa para slotów musi pracować na wartość hubową: stawiamy na kierunki o wysokiej wartości, stabilne częstotliwości i większą różnorodność siatki, zamiast na samą liczbę rotacji. Lepsze wyniki finansowe są naturalną konsekwencją takiego podejścia i zwiększają zdolność inwestycyjną przed kolejnymi wyzwaniami naszej Grupy Kapitałowej. Cały, dopracowany system, zbudowany wspólnie z liniami i naszymi partnerami, przeniesiemy jako PPL na nowe lotnisko w Baranowie (CPK), gotowe do skalowania od pierwszego dnia. – mówi Marcin Danił, członek zarządu PPL S.A. ds. finansowo-handlowych.

W ruchu regularnym w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy pasażerowie najchętniej podróżowali do Londynu, Paryża, Amsterdamu, Brukseli i Kopenhagi. W przypadku czarterów kierunki pozostają niezmienne. Zestawienie otwiera Antalya, kolejne trzy miejsca zajmują Marsa Alam, Hurghada i Sharm el Sheikh, a piątkę zamyka greckie Rodos.

Tonaż cargo we wrześniu wyniósł 12.086 ton i był drugim najwyższym w bieżącym roku i w historii lotniska. Liczba operacji all cargo wyniosła we wrześniu 199 i była wyższa o 21 proc. od rezultatu z września 2024. Łączny tonaż towarów w czasie trzech kwartałów br. wyniósł 99.676 ton i również w tym roku jest rekordowy, wyższy o 18 proc od wyników ubiegłorocznych.

Idź do oryginalnego materiału