Coraz częściej można je zobaczyć na stacji w Oświęcimiu. Przyciągają uwagę pasażerów, którzy z zainteresowaniem przyglądają się nowym, zmodernizowanym jednostkom EN57AL kursującym w barwach Kolei Małopolskich. Nic dziwnego – to wyraźna zmiana na lepsze w codziennych podróżach po regionie.
Koleje Małopolskie wzmacniają swoją flotę. Do regionu trafia sześć zmodernizowanych pociągów EN57AL, które podniosą jakość codziennych przejazdów i sprostają rosnącym oczekiwaniom pasażerów. To krok w stronę wygodniejszego, bardziej funkcjonalnego transportu regionalnego, bez konieczności czekania na kosztowne, wieloletnie projekty budowy nowego taboru.



Nowoczesność mimo wieku
Choć zakupione jednostki to starsze konstrukcje, ich stan techniczny i poziom wyposażenia nie odbiegają od standardów europejskich. Przeszły kompleksową modernizację – wymieniono wnętrza, drzwi, okna i toalety. Pociągi są w pełni klimatyzowane, oferują Wi-Fi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. To te elementy, które dziś decydują o komforcie i wygodzie podróżowania.
Dostosowane do potrzeb Małopolski
Pięć z sześciu pojazdów przeszło gruntowną modernizację w 2016 roku, a jeden rok wcześniej. Co ważne, wszystkie zostały poddane przeglądowi P4 w 2022 roku, co oznacza, iż ich stan techniczny jest na bieżąco kontrolowany. Dwa składy przystosowano do przewozu aż 30 rowerów – to odpowiedź na dynamicznie rozwijającą się turystykę rowerową w regionie. Teraz dotarcie z jednośladem w Beskidy czy Dolinę Dunajca będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek.



Więcej pociągów, więcej możliwości
Zakup EN57AL to decyzja przemyślana i strategiczna. Nowe jednostki pojawią się m.in. na trasie SKA2 z Oświęcimia przez Skawinę i Kraków do Sędziszowa. Pojadą także na liniach sezonowych, które obsługują turystyczne kierunki. To odpowiedź na stały wzrost liczby pasażerów i konieczność zabezpieczenia rezerw taborowych w czasie, gdy inne pojazdy Kolei Małopolskich będą przechodzić przeglądy wyższego poziomu.
Inwestycja z myślą o przyszłości
Koleje Małopolskie przeznaczyły na zakup tych jednostek 37,8 mln zł. W przetargu rywalizowały ze spółką Polregio, a decyzja o podbiciu stawki wynikała z realnej potrzeby wzmocnienia floty. Tabor wymaga zabezpieczenia na czas intensywnych przeglądów i dalszej rozbudowy siatki połączeń.



Więcej komfortu na małopolskich torach
Nowe składy to nie tylko więcej miejsc, ale także większy komfort podróży. Klimatyzacja, przestronne wnętrza, wygodne siedzenia i przestrzeń dla rowerów to standard, jakiego oczekują pasażerowie w 2025 roku. Dzięki temu Małopolska jeszcze bardziej zyskuje na atrakcyjności – zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów.
Koleje Małopolskie pokazują, iż inwestując rozsądnie, można gwałtownie i skutecznie podnieść jakość regionalnego transportu.


