Jeszcze w tym roku Kraków wprowadzi zasady współpracy z deweloperami w zakresie inwestycji drogowych. Zarządzenie Prezydenta Krakowa określa zasady, według których inwestorzy niedrogowi będą musieli współfinansować budowę oraz przebudowę dróg publicznych. Jakie zmiany czekają deweloperów? Jakie są szczegóły finansowe i procedury, które będą obowiązywać? Przyjrzyjmy się nowym regulacjom.
W Krakowie coraz bliżej do wprowadzenie modelu podobnego do tego, który funkcjonuje w Warszawie od 2021 roku, gdzie dla deweloperów wprowadzono tzw. cennik. W Warszawie określono jednolite stawki za budowę dróg, zależne od lokalizacji inwestycji. Na przykład, za każdy metr kwadratowy inwestycji na terenie dzielnicy Wola deweloper musi zapłacić 125 złotych, natomiast na Bemowie stawka wynosi 156,26 zł. Taki system pozwala inwestorom oszacować wkład, jaki będą musieli wnieść na rzecz infrastruktury, co zwiększa przejrzystość i przewidywalność kosztów inwestycyjnych.
Nowa Procedura dla Deweloperów
Zgodnie z nowymi przepisami zaproponowanymi przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego, każda inwestycja niedrogowa, która wpływa na lokalną infrastrukturę drogową, będzie musiała spełniać określone wymagania dotyczące budowy lub przebudowy dróg publicznych. Zarządzenie Prezydenta wskazuje, iż deweloperzy mają obowiązek złożyć wniosek o wydanie warunków obsługi komunikacyjnej. W ten sposób miasto zabezpiecza interesy mieszkańców, dbając o odpowiednie przystosowanie infrastruktury drogowej do nowych inwestycji.
Jak podkreślono w zarządzeniu: „Zarządzenie dotyczy zasad określenia zakresu inwestycji drogowych oraz zasad zawierania umów […] określających warunki budowy lub przebudowy dróg publicznych przez inwestorów inwestycji niedrogowych”
Zespół Konsultacyjno-Negocjacyjny: Kluczowa Rola w Procesie
Jednym z kluczowych elementów współpracy między miastem a deweloperami będzie Zespół Konsultacyjno-Negocjacyjny, który zostanie powołany specjalnie w celu koordynacji i wsparcia inwestorów. Zespół ten składać się będzie z przedstawicieli miejskich jednostek organizacyjnych, takich jak Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu czy Miejski Architekt Krajobrazu.
Zespół ma za zadanie nie tylko konsultowanie projektów, ale również wspieranie inwestorów w uzgadnianiu dokumentacji potrzebnej do realizacji inwestycji drogowej. Jak podano w zarządzeniu: „Do zadań Zespołu należy w szczególności określenie wstępnego zakresu budowy lub przebudowy drogi […] oraz wspieranie inwestora w uzgadnianiu dokumentacji”.
„Cennik dla deweloperów”
Zarządzenie precyzuje również stawki, jakie będą musieli ponosić deweloperzy w ramach współfinansowania inwestycji drogowych. Dla zabudowy mieszkaniowej i hotelowej w centrum miasta, obowiązuje stawka 290 zł za metr kwadratowy, natomiast w strefie miejskiej (poza centrum) stawka wynosi 250 zł/m². Z kolei dla inwestycji o charakterze handlowym, usługowym czy biurowym, stawka wynosi 250 zł/m² niezależnie od lokalizacji.
Opłaty dodatkowe również zostały jasno określone. Miejsce postojowe dla samochodu osobowego w zabudowie hotelowej, biurowej lub usługowej będzie kosztować dewelopera 12 500 zł, natomiast miejsce postojowe dla pojazdów ciężarowych to wydatek 25 500 zł.
Miasto zadbało również o to, by inwestycje drogowe były zabezpieczone w przypadku, gdyby inwestor nie wywiązał się ze swoich zobowiązań. Zgodnie z zarządzeniem, każda umowa zawierana między inwestorem a Zarządem Dróg Miasta Krakowa musi zawierać mechanizmy zabezpieczające. Mogą one przybrać formę rachunku bankowego, na którym zostaną zabezpieczone środki pieniężne, lub gwarancji bankowej, ubezpieczeniowej czy hipoteki.
„Niewykonanie inwestycji drogowej przez inwestora w terminie wskazanym w umowie upoważnia Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa do zatrzymania kwoty zabezpieczenia lub innego zrealizowania zabezpieczenia” – czytamy w zarządzeniu. To istotne, ponieważ miasto zabezpiecza się przed ryzykiem niedokończenia inwestycji, które mogłyby utrudnić codzienne funkcjonowanie lokalnych społeczności.
Nowe regulacje niewątpliwie wprowadzą większą transparentność w relacjach między miastem a deweloperami. Kraków dąży do tego, aby każda nowa inwestycja nie tylko spełniała wymagania architektoniczne, ale również była dobrze zintegrowana z istniejącą infrastrukturą drogową. Z jednej strony, miasto zyskuje pewność, iż rozwój infrastruktury będzie współfinansowany przez inwestorów. Z drugiej strony, deweloperzy muszą liczyć się z nowymi obowiązkami i kosztami.
Patrycja Bliska