Tego samego dnia CPK wystosowało swój komunikat, w którym przekonuje, iż najszybsza kolej powinna omijać Kalisz, by Poznaniacy mieli parę minut szybciej do Warszawy.
Komunikat CPK dodatkowo głosi, iż projekt bypassa Kalisza był zlecony przez poprzedni zarząd CPK, jeszcze za czasów PiS, a nowy zarząd tylko odebrał projekt i teraz go broni
Na sobotni (22 marca 2025r) Kongres do Kalisza, który odbył się w restauracji Alio, przybyli eksperci, pasjonaci transportu kolejowego i wolontariusze z całej Polski.
Na Kongresie skrytykowano:
– Wstrzymanie zaplanowanego poprzednio gwiaździstego rozprowadzenia po Polsce tras szybkiej kolei, tzw. szprych, argumentując tym, iż w Polsce tylko 12% populacji żyje w największych miastach, więc odejście od „szprych” marginalizuje 88% Polaków.
– wstrzymanie złożenia wcześniej przygotowanych wniosków o unijne dofinansowanie (do instrumentu finansowego Łączące Europę CEF) i tym samym podważenie aspektu łączliwości Europy Środkowej i Unii Europejskiej w ogóle.
– podwyższenie planowanej prędkości KDP z 250 do 320 km/h, co lawinowo zwiększy koszty i przekieruje zamawianie taboru za granicę
– kolejowy bypass, czyli projekt przebiegu torów omijających Kalisz