Opóźniona o kilka miesięcy modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254 na odcinku Łabiszyn – Barcin została oficjalnie zakończona. Otwarcie drogi nastąpiło w piątek, 10 stycznia.
Umowa na remont (wraz z projektowaniem) odcinka ważnej trasy łączącej Barcin z Łabiszynem i Bydgoszczą została zawarta w kwietniu 2021 roku. Po dwóch latach złożono wniosek o drogowe „pozwolenie na budowę”; decyzja została wydana w lipcu 2023 roku. Od tego momentu rozpoczęły się prace budowlane. Planowo miały się one zakończyć 3 lipca 2024 roku, ale wykonawca – spółka Drogomex – po raz wtóry poprosił o zmianę terminu. Pierwotne zapisy umowy uwzględniały, iż modernizacja trasy nastąpi jeszcze w 2023 roku.
Ostatecznie prace między Łabiszynem a Barcinem zakończyły się jesienią; 4 października dokonano odbioru technicznego, ale jak informował niedawno radnych sejmiku urząd marszałkowski, wykonawca usuwał jeszcze usterki. Formalnie przebudowa miała swój finisz dziś (10 stycznia) w miejscowości Kania – z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego, członka zarządu województwa Marka Wojtkowskiego i radnej województwa Ewy Kozaneckiej – odbyło się przecięcie wstęgi. W spotkaniu uczestniczyli także burmistrz Barcina Michał Pęziak i starosta żniński Zbigniew Jaszczuk.
Brak planów na weekend? Oto rozwiązanie! ZOBACZ
– Skala projektu modernizacji tej drogi robi wrażenie. Dzięki realizacji inwestycji znacznie poprawi się bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców tej części regionu – mówił marszałek, dziękując za współpracę także burmistrzowi Barcina Michałowi Pęziakowi.
DW254 Łabiszyn – Barcin. Szczegóły modernizacji
Jak informuje urząd marszałkowski, jezdnia została wzmocniona do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś, co zapobiega powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. – W Kani i Augustowie powstały wysepki poprawiające bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przebudowaliśmy ważne skrzyżowanie w Barcinie (gdzie trasa łączy się z drogą wojewódzką nr 251) oraz inne skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Przejścia dla pieszych zostały oświetlone, dobudowaliśmy także zatoki autobusowe – podaje Zarząd Dróg Wojewódzkich.
W ramach zadania wykonano budowę kanalizacji deszczowej w Barcinie i Kani, co poprawi odwodnienie drogi. Na całej trasie ułożono ograniczającą hałas tzw. „cichą nawierzchnię”. Dzięki współpracy z samorządem gminy Barcin nowe chodniki powstały w Barcinie, Barcinie Wsi i Kani. Lokalny samorząd przekazał na ten cel 1,2 miliona złotych. Inwestycja pochłonęła 43,5 miliona złotych, ale otrzymała unijne dofinansowanie; dodajmy, iż objęta jest siedmioletnią gwarancją.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Kolejne utrudnienia na trasie Bydgoszcz – Łabiszyn. „Wahadła” na mostach zostaną na dłużej
ZDW przekazuje, iż w ramach programu poprawy bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 254 powstanie rondo w Barcinie na skrzyżowaniu ulic Pakoska – Mogileńska – 4 Stycznia – Polna. – Zakończyły się prace nad projektem, złożony został wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – podkreślają drogowcy.
Dodajmy, iż pierwsza część przebudowy trasy Brzoza – Barcin (13-kilometrowy odcinek z Brzozy do Łabiszyna) została zakończona latem ubiegłego roku, ale oficjalne otwarcie nastąpiło na początku grudnia.