Szlifowanie szyn dla lepszych podróży
W 2024 roku na trasie od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia, liczącej 224 km, przeprowadzono szlifowanie torów i rozjazdów. To najważniejszy element przygotowań CMK do wyższych prędkości. Specjalistyczne maszyny torowe usunęły nierówności i wady szyn, poprawiając płynność przejazdów.
Efekty tych prac to:
Zmniejszenie hałasu, co docenią pasażerowie i mieszkańcy okolicznych terenów,
Większe bezpieczeństwo ruchu kolejowego,
Obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury dzięki zmniejszeniu zużycia szyn i kół pociągów.
Nowoczesny system sterowania ruchem
Jednym z najważniejszych elementów modernizacji CMK jest wdrożenie systemu ETCS poziomu 2. To zaawansowany system kontroli jazdy, który monitoruje prędkość i bezpieczeństwo pociągów. Dzięki komunikacji radiowej między pociągiem a urządzeniami przy torach, maszynista może bezpiecznie prowadzić skład przy wyższych prędkościach.
W ramach projektu zainstalowano m.in.:
Samoczynne blokady liniowe,
Komputerowe urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy.
System ETCS poziomu 2 zwiększy bezpieczeństwo, poprawi płynność przejazdów i pozwoli zaoszczędzić energię.
Coraz bliżej szybszych pociągów
Po zakończeniu wszystkich prac i certyfikacji linii, pociągi będą mogły osiągać prędkość 250 km/h. To skróci czas przejazdu na trasach łączących największe miasta Polski.
CMK jest kluczowym szlakiem kolejowym, który obsługuje zarówno ruch międzyregionalny, jak i lokalny. Modernizacja sprawi, iż podróż będzie nie tylko szybsza, ale też bardziej komfortowa i bezpieczna dla pasażerów.