W Męcinie koło Limanowej trwa budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. W czwartek miejsce inwestycji odwiedził premier Donald Tusk. To najważniejszy odcinek projektu „Podłęże–Piekiełko” – największej w tej chwili realizowanej inwestycji kolejowej w kraju, której celem jest połączenie Krakowa z Sądecczyzną i Podhalem nową, szybką linią kolejową.
Drążenie głównego tunelu prowadzi nowoczesna tarcza TBM o nazwie „Święta Jadwiga”. Maszyna ma blisko 90 metrów długości, waży 2,5 tysiąca ton i wykonuje tunel o średnicy niemal 11 metrów. Docelowo ma powstać podziemny odcinek o długości 3750 metrów, łączący Męcinę z Mordarką. Jak poinformowano, dotychczas udało się wydrążyć 70 metrów głównego tunelu.
Równolegle prowadzona jest budowa tunelu ewakuacyjnego, który powstaje z użyciem mniejszej tarczy TBM o nazwie „Kinga”. Ten dodatkowy korytarz będzie miał średnicę 4,8 metra, a jego długość wyniesie również około 3,8 kilometra. Do tej pory wykonano 887 metrów tego tunelu.
Premier Donald Tusk podkreślił znaczenie tej inwestycji dla regionu. – Ludzie, którzy tu żyją, wiedzą, jaka to udręka dostać się do Krakowa. Dziś podróż koleją z Nowego Sącza trwa 2 godziny i 40 minut. Po zakończeniu budowy będzie to tylko godzina – zapowiedział szef rządu. – To oznacza jakościową zmianę życia dla dziesiątek tysięcy ludzi i szansę rozwojową dla całego regionu.
Projekt „Podłęże–Piekiełko” zakłada budowę 58 km nowej linii kolejowej pomiędzy Podłężem, Tymbarkiem i Mszaną Dolną, a także modernizację oraz elektryfikację 75 km istniejących torów między Chabówką a Nowym Sączem. Całość inwestycji realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA ma wartość przekraczającą 14 mld złotych. Finansowanie pochodzi m.in. ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Dla pasażerów z Krakowa projekt oznacza istotne skrócenie czasu podróży. Najszybsze pociągi mają pokonywać trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a z Krakowa do Zakopanego w około 90 minut. w tej chwili dojazd do Nowego Sącza trwa niemal trzy godziny, a do Zakopanego – ponad trzy i pół.
Premier Tusk zapowiedział także, iż według prognoz już w przyszłym roku koleją w Polsce podróżować będzie pół miliarda pasażerów. – Tylko PKP Intercity planuje przewieźć w tym roku ponad 80 milionów osób – zaznaczył.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował z kolei, iż realizowane są intensywne zakupy nowego taboru. – Jeszcze w tym roku podpiszemy umowy na dostawę 107 nowych zespołów trakcyjnych. Już zamówiliśmy 35 składów, a przetarg na kolejne 42 zostanie rozstrzygnięty jesienią – przekazał minister.
Klimczak dodał, iż rząd pracuje także nad przywracaniem lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych. W ostatnich miesiącach uruchomiono m.in. połączenie Kraków – Mielec – Hrubieszów, a także trasy do Ciechocinka, Giżycka (przez Kielce i Białystok) oraz przygotowywane jest połączenie do Łomży, które ma ruszyć w przyszłym roku – po ponad 30 latach przerwy.
Budowa tunelu w Męcinie rozpoczęła się w 2023 roku. Oddanie do użytku całej linii „Podłęże–Piekiełko” planowane jest na drugą połowę tej dekady. Jak przekonują przedstawiciele rządu i kolei, projekt ma najważniejsze znaczenie nie tylko dla rozwoju transportu w południowej Polsce, ale również dla poprawy dostępności komunikacyjnej Małopolski i całego regionu Karpat.
fot. Krzysztof Klimczak FB