Wrocław stawia na rozwój komunikacji zbiorowej, nową zieleń i infrastrukturę przyjazną wszystkim uczestnikom ruchu. Miasto wybrało projektanta, który opracuje dokumentację dla jednej z najważniejszych inwestycji na południowo-wschodnich obrzeżach miasta.
Tramwaj pojedzie dalej – niemal do granic Siechnic
W ramach inwestycji planowane jest przedłużenie trasy tramwajowej z Księża Małego aż na Księże Wielkie, za ulicę Brochowską – praktycznie do granic administracyjnych Wrocławia. W rejonie obecnej pętli na ul. Opolskiej powstanie drugi tor, a cała nowa trasa będzie miała formę dwukierunkowego, wydzielonego torowiska tramwajowo-autobusowego.
Co istotne, nie podjęto jeszcze decyzji, po której stronie ulicy zostanie poprowadzone torowisko – ten najważniejszy wybór zostanie dokonany na etapie opracowania koncepcji i w ramach konsultacji z mieszkańcami.
Krakowska i Opolska z nowym obliczem
Projekt nie ogranicza się tylko do samego torowiska. To kompleksowa przebudowa blisko 3-kilometrowego pasa drogowego obejmującego:
- nową jezdnię i przebudowę skrzyżowań,
- nową infrastrukturę rowerową (w tym także na ul. Krakowskiej, od alei Wielkiej Wyspy),
- ciągi piesze, nowe przystanki, przejścia dla pieszych,
- zieleń – z naciskiem na alejowy charakter Opolskiej, z licznymi nasadzeniami drzew i krzewów.
Pętla przyszłości: tramwaj, autobus i park and ride
Na końcu nowej trasy zaplanowano nowoczesną pętlę tramwajowo-autobusową z przystosowaniem do obsługi autobusów elektrycznych – projektant ma uwzględnić rezerwę miejsca dla trafostacji i infrastruktury pantografowej.
Obok pętli powstanie również parking park and ride dla kierowców i rowerzystów, co ma zachęcić mieszkańców okolicznych osiedli i gmin do przesiadki na komunikację miejską.
Przemyślany projekt, który służy wszystkim
Władze Wrocławia podkreślają, iż inwestycja ma służyć nie tylko pasażerom MPK, ale wszystkim uczestnikom ruchu: kierowcom, rowerzystom i pieszym. Nowa przestrzeń ma być bardziej uporządkowana, zielona i bezpieczna – a jednocześnie przygotowana na rosnące potrzeby dynamicznie rozwijających się południowo-wschodnich osiedli miasta.
Koszt projektu
Miasto wybrało już projektanta, który zajmie się przygotowaniem pełnej dokumentacji – koszt tego etapu to 3 346 276,50 zł brutto.