Zachodniopomorskie – Stargard odetchnie od tirów. Nowa obwodnica coraz bliżej

12 godzin temu

Budowa obwodnicy Stargardu. Jest decyzja ZRID – ruszają prace!

Możemy budować obwodnicę Stargardu. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla inwestycji w ciągu drogi krajowej DK20. Oznacza to jedno: projekt wchodzi w etap realnych prac terenowych. Nowa trasa o długości 4,5 km ma być gotowa w drugiej połowie 2027 roku i radykalnie odciążyć ruch w mieście.

Pełna zgoda na budowę – formalności zakończone

31 lipca 2024 roku podpisano umowę z wykonawcą – firmą Strabag, o wartości 76 mln zł. W ciągu kolejnych 10 miesięcy powstał projekt budowlany, a następnie wniosek o wydanie decyzji ZRID. Cała procedura – łącznie z ponowną oceną oddziaływania na środowisko – zakończyła się rekordowo sprawnie, w zaledwie sześć miesięcy.

W grudniu wykonawca przejmie teren, a na początek 2026 roku przewidziano pierwsze roboty przygotowawcze. Główne prace ruszą wiosną, gdy zakończy się sezon zimowy. Równolegle prowadzone są badania archeologiczne – właśnie osiągnęły półmetek.

Odszkodowania dla mieszkańców zgodnie z procedurą

Decyzja ZRID automatycznie rozpoczyna proces wypłat odszkodowań za nieruchomości zajęte pod inwestycję. Rzeczoznawcy powołani przez wojewodę przygotują operaty szacunkowe, a następnie wojewoda wyda decyzję o wysokości odszkodowania. Wypłaty zrealizuje GDDKiA.

Dlaczego ta obwodnica jest tak ważna?

Choć kierowcy od kilkunastu lat omijają Stargard dzięki drodze ekspresowej S10, DK20 wciąż przeciska się przez centrum miasta – od węzła Stargard Wschód przez Święte i Strachocin, aż po gęsto zaludnione rejony pełne przejść dla pieszych.

Efekty nowej obwodnicy będą odczuwalne natychmiast.

Korzyści dla mieszkańców i kierowców

  • Ruch tranzytowy zniknie z centrum.

  • Spadną hałas i zanieczyszczenia.

  • Zwiększy się bezpieczeństwo pieszych.

  • Przejazd skróci się z 7,4 km do 4,5 km.

  • Czas pokonywania trasy będzie choćby czterokrotnie krótszy.

To realna zmiana dla Stargardu i całej DK20 – trasy o dużym znaczeniu dla północno-zachodniej części kraju.

Przebieg nowej trasy – szczegóły

Projekt zakłada budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Najważniejsze elementy inwestycji:

1. Początek przy węźle Stargard Wschód

Obwodnica połączy się z DK20 i drogą ekspresową S10. W tym miejscu powstanie również zatoka kontrolna dla Inspekcji Transportu Drogowego.

2. Przekroczenie doliny rzeki Krąpiel

Nowy most zostanie zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt, co poprawi ochronę lokalnej fauny.

3. Wiadukt nad drogą powiatową Strachocin – Sułkowo

Pozwoli rozdzielić ruch lokalny i tranzytowy.

4. Przejście nad linią kolejową nr 202

To jedna z kluczowych części inwestycji, wymagająca zaawansowanych prac konstrukcyjnych.

5. Połączenie z obecnym przebiegiem DK20

Włączenie zaplanowano około 500 metrów za granicą miasta.

Program 100 obwodnic w Zachodniopomorskiem nabiera tempa

W regionie powstaje cała sieć nowych obwodnic wspieranych przez rządowy program:

Już oddane do użytku

  • Obwodnica Gryfina (DK31)

  • Obwodnica Szczecinka (DK20)

W trakcie budowy

  • Obwodnica Szwecji (DK22)

  • Obwodnica Wałcza (DK22)

  • Obwodnica Rusinowa (DK22)

  • Obwodnica Kołbaskowa (DK13)

W przygotowaniu

  • Obwodnica Złocieńca – prace projektowe

  • Obwodnica Człopy – przetarg na aktualizację dokumentacji po uchyleniu decyzji środowiskowej

Program realnie zmienia układ komunikacyjny Zachodniopomorskiego. Stargard to kolejny krok na drodze do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.


Podsumowanie

Decyzja ZRID dla obwodnicy Stargardu oznacza zielone światło dla jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. W 2027 roku mieszkańcy i kierowcy korzystający z DK20 odczują ogromną poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu przejazdu. To kolejny dowód na to, iż sieć dróg krajowych w Zachodniopomorskiem wchodzi w nową erę.


106 miliardów złotych dla Ukrainy . Polska zapłaciła, ale nikt nie pyta, gdzie są te pieniądze

Idź do oryginalnego materiału