Budowa obwodnicy Stargardu. Jest decyzja ZRID – ruszają prace!
Możemy budować obwodnicę Stargardu. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla inwestycji w ciągu drogi krajowej DK20. Oznacza to jedno: projekt wchodzi w etap realnych prac terenowych. Nowa trasa o długości 4,5 km ma być gotowa w drugiej połowie 2027 roku i radykalnie odciążyć ruch w mieście.
Pełna zgoda na budowę – formalności zakończone
31 lipca 2024 roku podpisano umowę z wykonawcą – firmą Strabag, o wartości 76 mln zł. W ciągu kolejnych 10 miesięcy powstał projekt budowlany, a następnie wniosek o wydanie decyzji ZRID. Cała procedura – łącznie z ponowną oceną oddziaływania na środowisko – zakończyła się rekordowo sprawnie, w zaledwie sześć miesięcy.
W grudniu wykonawca przejmie teren, a na początek 2026 roku przewidziano pierwsze roboty przygotowawcze. Główne prace ruszą wiosną, gdy zakończy się sezon zimowy. Równolegle prowadzone są badania archeologiczne – właśnie osiągnęły półmetek.
Odszkodowania dla mieszkańców zgodnie z procedurą
Decyzja ZRID automatycznie rozpoczyna proces wypłat odszkodowań za nieruchomości zajęte pod inwestycję. Rzeczoznawcy powołani przez wojewodę przygotują operaty szacunkowe, a następnie wojewoda wyda decyzję o wysokości odszkodowania. Wypłaty zrealizuje GDDKiA.
Dlaczego ta obwodnica jest tak ważna?
Choć kierowcy od kilkunastu lat omijają Stargard dzięki drodze ekspresowej S10, DK20 wciąż przeciska się przez centrum miasta – od węzła Stargard Wschód przez Święte i Strachocin, aż po gęsto zaludnione rejony pełne przejść dla pieszych.
Efekty nowej obwodnicy będą odczuwalne natychmiast.
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
-
Ruch tranzytowy zniknie z centrum.
-
Spadną hałas i zanieczyszczenia.
-
Zwiększy się bezpieczeństwo pieszych.
-
Przejazd skróci się z 7,4 km do 4,5 km.
-
Czas pokonywania trasy będzie choćby czterokrotnie krótszy.
To realna zmiana dla Stargardu i całej DK20 – trasy o dużym znaczeniu dla północno-zachodniej części kraju.
Przebieg nowej trasy – szczegóły
Projekt zakłada budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Najważniejsze elementy inwestycji:
1. Początek przy węźle Stargard Wschód
Obwodnica połączy się z DK20 i drogą ekspresową S10. W tym miejscu powstanie również zatoka kontrolna dla Inspekcji Transportu Drogowego.
2. Przekroczenie doliny rzeki Krąpiel
Nowy most zostanie zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt, co poprawi ochronę lokalnej fauny.
3. Wiadukt nad drogą powiatową Strachocin – Sułkowo
Pozwoli rozdzielić ruch lokalny i tranzytowy.
4. Przejście nad linią kolejową nr 202
To jedna z kluczowych części inwestycji, wymagająca zaawansowanych prac konstrukcyjnych.
5. Połączenie z obecnym przebiegiem DK20
Włączenie zaplanowano około 500 metrów za granicą miasta.
Program 100 obwodnic w Zachodniopomorskiem nabiera tempa
W regionie powstaje cała sieć nowych obwodnic wspieranych przez rządowy program:
Już oddane do użytku
-
Obwodnica Gryfina (DK31)
-
Obwodnica Szczecinka (DK20)
W trakcie budowy
-
Obwodnica Szwecji (DK22)
-
Obwodnica Wałcza (DK22)
-
Obwodnica Rusinowa (DK22)
-
Obwodnica Kołbaskowa (DK13)
W przygotowaniu
-
Obwodnica Złocieńca – prace projektowe
-
Obwodnica Człopy – przetarg na aktualizację dokumentacji po uchyleniu decyzji środowiskowej
Program realnie zmienia układ komunikacyjny Zachodniopomorskiego. Stargard to kolejny krok na drodze do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Podsumowanie
Decyzja ZRID dla obwodnicy Stargardu oznacza zielone światło dla jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. W 2027 roku mieszkańcy i kierowcy korzystający z DK20 odczują ogromną poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu przejazdu. To kolejny dowód na to, iż sieć dróg krajowych w Zachodniopomorskiem wchodzi w nową erę.

12 godzin temu




![Brutalne ataki na kierowców MPK. Sprawca użył gazu pieprzowego [WIDEO]](http://www.radiowroclaw.pl/img/articles/156105/rYA4lBEGxI.png)








