Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych nie wejdzie w życie?

kamienskie.info 23 godzin temu
Zdjęcie: Clipboard_03-13-2025_01


Grupa Europejskiej Partii Ludowej (EPL) w Parlamencie Europejskim, do której należą m.in. Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe, wezwała Komisję Europejską do wycofania się z zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, który ma wejść w życie w 2035 roku. Decyzję tę ogłosił podczas konferencji prasowej w Brukseli europoseł Jens Gieseke, odpowiedzialny w EPL za kwestie motoryzacyjne.

Zdaniem EPL przemysł motoryzacyjny odgrywa kluczową rolę w gospodarce Unii Europejskiej, zapewniając miliony miejsc pracy i będąc motorem innowacji oraz rozwoju. Jak podkreślił Gieseke, sektor ten boryka się w tej chwili z wieloma wyzwaniami, takimi jak rosnąca konkurencja ze strony chińskich i amerykańskich producentów, wysokie koszty energii, spadek popytu, a także surowe regulacje klimatyczne, które ograniczają jego rozwój.

EPL opowiada się za koncepcją neutralności technologicznej, która zakłada, iż to rynek, a nie regulacje unijne, powinien decydować o przyszłości napędów samochodowych. Zdaniem europosłów narzucanie elektryfikacji jako jedynej ścieżki transformacji motoryzacji jest błędem, który może osłabić europejski przemysł. „Wszyscy chcemy silnego, odnoszącego sukcesy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Dlatego oczekujemy, iż Komisja Europejska uwzględni nasze postulaty” – stwierdził Gieseke.

Rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych, takich jak BYD czy NIO, oraz amerykańskiej Tesli stanowi poważne wyzwanie dla europejskich firm. Chińscy producenci zdobywają rynek dzięki niższym kosztom produkcji i nowoczesnym technologiom, a unijne regulacje dodatkowo utrudniają konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw. Dodatkowo wysokie ceny energii sprawiają, iż produkcja w UE jest coraz mniej opłacalna.

Aby wesprzeć europejski przemysł motoryzacyjny, EPL domaga się:

  • zniesienia zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku,
  • rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych,
  • wzmocnienia europejskich łańcuchów dostaw surowców i komponentów do produkcji pojazdów,
  • zwiększenia inwestycji w badania i rozwój technologii motoryzacyjnych,
  • uproszczenia ram regulacyjnych, które obciążają sektor.

Propozycja EPL otwiera szeroką debatę na temat przyszłości europejskiej motoryzacji. Choć Unia Europejska dąży do redukcji emisji CO2, pojawiają się pytania o skuteczność narzuconych regulacji i ich wpływ na konkurencyjność gospodarki. Decyzja w sprawie ewentualnego wycofania zakazu spalinowych samochodów będzie zależeć od stanowiska Komisji Europejskiej oraz dalszego kształtowania polityki klimatycznej UE.

Idź do oryginalnego materiału