Od wtorku 22 lipca kierowców czekają spore zmiany na zakopiance w Libertowie. Po porannym szczycie komunikacyjnym całkowicie zamknięty zostanie odcinek drogi krajowej nr 7 prowadzący z Krakowa w stronę Myślenic. Ruch zostanie przełożony na przeciwną jezdnię, a w terenie pojawi się nowa organizacja ruchu. To efekt rozpoczęcia adekwatnych prac przy budowie tunelu, który docelowo połączy wschodnią i zachodnią część Libertowa.
Roboty, które właśnie wchodzą w kluczową fazę, obejmują m.in. zamknięcie około 700 metrów głównej jezdni – między okolicą skrzyżowania z ul. Świetlistą a ul. Przydworską. Auta jadące w kierunku Myślenic zostaną skierowane na drugą jezdnię, tę, którą na co dzień porusza się ruch w stronę Krakowa. Dla kierowców zmierzających do stolicy Małopolski udostępnione zostaną dwa pasy – lewy na dotychczasowej trasie i prawy na specjalnie wybudowanej jezdni dodatkowej. Wprowadzone zostaną ograniczenia prędkości – miejscami do 40 km/h.
Nowy etap prac oznacza również pierwsze fizyczne działania przy powstającym tunelu. Będzie on miał długość 52 metrów i zostanie wykonany pod zakopianką, początkowo pod jezdnią prowadzącą w stronę Myślenic. Docelowo umożliwi lokalny ruch pomiędzy obiema stronami Libertowa, zastępując likwidowane skrzyżowanie z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. To właśnie likwidacja sygnalizacji świetlnej i rozdzielenie lokalnego ruchu od krajowego ma poprawić płynność przejazdu na tym odcinku.
Prace zaplanowano do listopada w obecnym układzie tymczasowym. Przewidziano również krótkotrwałe zamknięcia jednego z pasów na jezdni dodatkowej w kierunku Krakowa – będą one trwały maksymalnie godzinę i pojawią się kilka razy w miesiącu, w zależności od postępu robót.
Tunel to jednak tylko jeden z elementów większej inwestycji w Libertowie. W jej ramach zbudowane zostaną również trzy kładki dla pieszych – jedna w rejonie likwidowanego skrzyżowania, druga na Górze Libertowskiej, a trzecia na granicy Libertowa i Gaju. Powstaną dwa ronda, zostanie rozbudowana droga łącznikowa wzdłuż zakopianki, pojawi się nowy ciąg pieszo-rowerowy i ekrany akustyczne. Przebudowane będą też wjazdy na posesje i lokalne połączenia drogowe, a niektóre zjazdy – jak z ul. Parkowej czy Wesołej – zostaną całkowicie zlikwidowane. Zamiast nich pojawią się alternatywne rozwiązania drogowe w formie równoległych jezdni dojazdowych.
Rozbudowa zakopianki w Libertowie jest częścią większego planu modernizacji tej kluczowej trasy między Krakowem a Myślenicami. W ciągu ostatnich lat zrealizowano już m.in. nowe węzły w Gaju, Mogilanach i Głogoczowie. w tej chwili realizowane są prace przy kolejnych węzłach – w Myślenicach i Krzyszkowicach. W planach jest także węzeł w Jaworniku, dla którego złożono już wniosek o pozwolenie na budowę.
Cała inwestycja pochłonie niemal 150 mln zł i zakończy się latem 2027 roku.