W przetargu złożono dziesięć ofert, których wartość wahała się między 324 a 482 mln zł. Ta najkorzystniejsza została wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).
Jeżeli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, przetarg zostanie skierowany do standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Przebieg i zakres inwestycji
Inwestycja przebiega przez powiat jasielski, przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Będzie miała ponad 9 km długości, w tym ok. 6 km w nowym śladzie.
Początkowy, ok. 3-kilometrowy odcinek obwodnicy poprowadzony będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 73. Zostanie on rozbudowany do parametrów drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 t/oś z dodatkowym pasem wielofunkcyjnym o szerokości 3,5 m. Obwodnica będzie krzyżowała się z drogami powiatowymi i gminnymi poprzez skrzyżowania zwykłe i skanalizowane. Zaprojektowano także miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Rozbudowany odcinek DK73 zakończony zostanie rondem turbinowym, a trasa obwodnicy w dalszej części (ok. 6 km) będzie przebiegała już po nowym śladzie, po zachodniej stronie Jasła.

Obwodnica przetnie rzekę Wisłokę, a następnie zostanie poprowadzona przez tereny rolnicze i niezabudowane, po zachodniej stronie osiedla Kaczorowy. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Jasło – Błażkowa – Jodłowa wybudowane zostanie rondo turbinowe. Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na DK28 za Jasłem (zachodnia część miasta) w kierunku Nowego Sącza, gdzie także planowane jest rondo turbinowe.
W ciągu obwodnicy zaplanowano budowę 41 obiektów inżynierskich, w tym m.in. trzy mosty, jeden wiadukt oraz 18 przepustów pełniących jednocześnie funkcje przejść dla zwierząt. Dodatkowo powstanie infrastruktura niezbędna do prawidłowego funkcjonowania drogi i terenów przyległych.
GDDKiA planuje, iż prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II połowie 2029 r.
Cel inwestycji
Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne, to będące na etapie przetargu obwodnice Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, iż kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73 należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Rozpoczyna się od połączenia z drogą ekspresową S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadzi do Jasła. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Na terenie województwa podkarpackiego stanowi istotny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).