Lokomotywa manewrowa o oznaczeniu SM30-301 przez długie lata stała nieużywana na bocznicy należącej do Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM”. Podjęta wspólnie z Fundacją Galicyjskich Dróg Żelaznych akcja ma na celu przywrócenie jej oryginalnego wyglądu, wykonanie niezbędnych napraw i nadanie jej funkcji użytkowej w ograniczonym zakresie, prowadzenia małych pociągów pasażerskich i turystycznych na linii 107 oraz pełnienia roli „czystego”, dostępnego dla odwiedzających eksponatu na stacji w Nowym Łupkowie.
Pomysłodawcy projektu motywują swoje działania odniesieniem do historycznego i technicznego znaczenia serii SM30 oraz odpowiedzialnością za utrwalenie elementów dziedzictwa techniki kolejowej, które w wielu przypadkach są już wycofywane z eksploatacji i niszczeją lub trafiają na złom.
SM30 jako znaczenie techniczne i historyczne
Typ SM30 jest jednym z wczesnych przykładów polskiej lokomotywy z przekładnią elektryczną. Wraz z upływem czasu egzemplarze tej serii są sukcesywnie wycofywane z eksploatacji liniowej i zastępowane nowocześniejszym taborem. SM30-301, jako przedstawiciel „znikającej” już serii, ma dla historii polskiej kolei wartość dokumentalną i technologiczny walor edukacyjny: pokazuje rozwiązania konstrukcyjne oraz sposób eksploatacji pojazdów manewrowych używanych w drugiej połowie XX wieku.
https://wbieszczady.pl/warto-zobaczyc/tunel-kolejowy-w-lupkowie-od-waznego-strategicznie-puntu-do-turystycznej-atrakcji/db31JKdpTKy2CK493Ki5Podkreślając wagę takich obiektów, inicjatorzy projektu wskazują, iż zachowanie egzemplarzy historycznych pozwala na przekazywanie wiedzy o rozwoju techniki kolejowej i o roli kolejnictwa w historii gospodarczej i społecznej kraju.
Plan renowacji i zakres prac
Zakres prac przewidzianych w ramach współpracy obejmuje remont lokomotywy oraz przywrócenie oryginalnej malatury i oznaczeń. Działania remontowe zaplanowano na stacji w Nowym Łupkowie. Prace te będą realizowane z udziałem wolontariuszy oraz przy wsparciu sponsorów Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych.
W programie jest także przywrócenie „sprzęgów między ogrzewaniem wagonów”, czyli elementu związanego z wyposażeniem technicznym umożliwiającym współpracę lokomotywy z wagonami pasażerskimi w zakresie ogrzewania.
Po przywróceniu jej do ruchu będzie prowadziła małe pociągi pasażerskie/turystyczne na linii 107. W ten sposób stanie się czynnym eksponatem na stacji. Każda odwiedzająca osoba będzie mogła wejść do środka, będzie mogła dotknąć części, zajrzeć do przedziału silnikowego, a więc trochę inaczej niż w tradycyjnym muzeum
– informuje Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM”.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Zabytkowy skład przywrócił klimat dawnych podróży w Bieszczadach i nie tylko
Funkcja edukacyjna i turystyczna
Po remoncie SM30-301 ma pełnić podwójną rolę: użytkową – jako lokomotywa prowadząca małe pociągi na linii 107 oraz edukacyjną – jako dostępny eksponat. Dzięki temu odwiedzający będą mogli zapoznać się bezpośrednio z budową i zasadą działania lokomotywy manewrowej, a także z historią jej eksploatacji. Taka forma prezentacji przyczynia się do popularyzacji wiedzy o kolei, pozwala na szersze zaangażowanie turystów i mieszkańców oraz zwiększa atrakcyjność ofert turystycznych regionu, bez wprowadzania użytkowania lokomotywy w ciężką, codzienną eksploatację.














