Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku, instytucja odpowiedzialna przez dekady za funkcjonowanie komunikacji miejskiej, zostanie ostatecznie zlikwidowany 30 listopada 2025 roku. Decyzja ta wieńczy kilkuletni proces wygaszania działalności jednostki, który rozpoczął się już w maju 2022 roku.
To właśnie wtedy ZTZ oficjalnie postawiono w stan likwidacji. Większość jego zadań – związanych m.in. z organizacją transportu zbiorowego – przejęła powołana wcześniej miejska spółka Komunikacja Miejska Rybnik. Od tamtej pory ZTZ funkcjonował jedynie w ograniczonym zakresie, głównie zajmując się windykacją opłat dodatkowych za przejazdy bez ważnego biletu.
W uzasadnieniu uchwały przygotowanej na wrześniową sesję Rady Miasta Rybnika zaznaczono, iż w okresie likwidacyjnym jednostka zabezpieczyła pozostałe wierzytelności oraz znacznie zredukowała zaległości związane z karami za jazdę bez biletu. Choć nie ujawniono dokładnych kwot, przypomnijmy, iż już w 2020 roku mowa była o blisko 15 milionach złotych należności z tytułu mandatów oraz ponad 6 milionach złotych odsetek.
Decyzja o całkowitym zamknięciu ZTZ ma charakter zarówno ekonomiczny, jak i administracyjny. Prezydent Rybnika uznał, iż dalsze funkcjonowanie jednostki nie ma już uzasadnienia, a jej ostatnie kompetencje — w tym kwestie windykacyjne — przejmie Urząd Miasta.
Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku rozpoczął swoją działalność 1 stycznia 2000 roku. Został wtedy wyodrębniony ze struktur RSK i powołany jako samodzielna jednostka budżetowa. Przez lata nadzorował przewoźników, układał rozkłady jazdy i dbał o funkcjonowanie miejskiej komunikacji.
Po 25 latach ZTZ przechodzi do historii. To zamknięcie pewnego rozdziału w organizacji miejskiego transportu, który przez lata był stałym elementem codziennego życia mieszkańców Rybnika.