Zatoczki zastawione, przystanki zablokowane. MKS opisuje codzienne utrudnienia

2 godzin temu

Celem spotkania było wskazabz jakimi mierzą się kierowcy autobusów na mieleckich drogach. Zgłaszane problemy dotyczą nie tylko opóźnień kursów, ale przede wszystkim zagrożeń dla pasażerów, kierowców i innych użytkowników dróg.

Podczas otwartej rozmowy kierowcy przedstawili szereg sytuacji, które regularnie utrudniają prawidłowe wykonywanie kursów:

https://korso.pl/wiadomosci/mlody-kierowca-stracil-prawo-jazdy-policja-przerwala-brawurowa-jazde/YAPgOKVl6SIC2Cg2rlDr

1. Utrudnianie wyjazdu z zatoczek autobusowych

Do częstych wykroczeń należy parkowanie lub krótkotrwałe zatrzymywanie się samochodów osobowych w zatoczkach lub tuż przed nimi, co uniemożliwia bezpieczny wyjazd autobusu. Kierowcy są zmuszeni wykonywać ryzykowne manewry, przekraczając choćby na sąsiedni pas ruchu.

2. Parkowanie na miejscach przeznaczonych dla autobusów

Problem dotyczy zarówno przystanków końcowych, jak i stref technicznych, gdzie samochody prywatne blokują tory odstawcze i miejsca odpoczynku kierowców, zaburzając harmonogram kursowania.

3. Blokowanie rejonów przystanków i placów manewrowych

Kierowcy wskazywali, iż niepoprawnie zaparkowane pojazdy uniemożliwiają bezpieczne podjechanie do wiaty przystankowej, co utrudnia wsiadanie i wysiadanie pasażerów, szczególnie osób starszych i z niepełnosprawnościami.

4. Niebezpieczne manewry wokół autobusów

Za szczególnie niebezpieczne uznano wyprzedzanie autobusów sygnalizujących wyjazd z przystanku oraz „przeciskanie się” samochodów między autobusem a krawężnikiem, gdy trwa wymiana pasażerów.

Przedstawione sytuacje nie tylko utrudniają pracę kierowców, ale są również wykroczeniami, które zagrożone są mandatami i punktami karnymi.

Najważniejsze przepisy – przypomnienie

  • Zastawianie przystanków i zatoczek – mandat 100 zł i 1 punkt karny.

  • Nieprawidłowe parkowanie – od 100 do 300 zł (lub więcej, w przypadku odholowania pojazdu).

  • Włączanie się autobusu do ruchu – kierowca nadjeżdżającego pojazdu ma obowiązek zwolnić, a choćby zatrzymać się, by umożliwić autobusowi wyjazd, gdy ten sygnalizuje manewr.

Obowiązuje również zasada, iż kierowca autobusu może wjechać na jezdnię dopiero wtedy, gdy upewni się, iż nie stworzy to zagrożenia.

Policjanci zwracają się do kierowców o rozwagę i przestrzeganie przepisów. Każde nieprawidłowe zachowanie przy przystanku może opóźnić kursy, utrudnić dostęp do komunikacji setkom osób i stworzyć realne zagrożenie dla pasażerów.

Transport publiczny jest elementem codziennego funkcjonowania mieszkańców, dlatego wszyscy uczestnicy ruchu mają obowiązek umożliwić autobusom bezpieczne poruszanie się po mieście.

Idź do oryginalnego materiału