Napisaliśmy już o, naszym zdaniem, głównych przyczynach korków w Limassol – od „mistrzów kierownicy” jadących 30 km/h prawym pasem po niekończące się czerwone światła uruchamiane przez pieszych. Ale teraz czas na pytanie: czy coś się da z tym zrobić?
Inteligentne światła kontra cypryjska rzeczywistość
Miasto chce wprowadzić inteligentne sygnalizatory świetlne, które mają dostosowywać się do natężenia ruchu i uruchamiać tzw. zieloną falę. Tylko… jak to miałoby działać, skoro co kilka metrów piesi mogą nacisnąć guzik i zatrzymać cały ruch?
Nawet bez guzików problemem są ludzie chodzący środkiem jezdni, o czym pisaliśmy tutaj
A choćby jeżeli piesi znikną z ulicy (co graniczy z cudem), to i tak pozostają samochody jadące 30 km/h na dwupasmówkach. Pisaliśmy o tym tutaj.
Autobusy i buspasy? Pomysł dobry, ale…
Innym rozwiązaniem mają być buspasy i stacje „park & go”, gdzie kierowcy mieliby zostawiać auta i przesiadać się do autobusów. Tylko iż to może zadziałać, jeżeli autobusy będą kursować co 10 minut i zatrzymywać się pod każdym sklepem czy miejscem pracy. A przecież na razie można się zatrzymać na awaryjnych dosłownie wszędzie, więc po co komu autobus?
Byliśmy pierwsi, którzy chwalili Pafos za wprowadzenie przegubowych autobusów – jeden zamiast dwóch. Ale to przez cały czas wyjątek na skalę wyspy.
Buspas w Limassol na głównej przymorskiej ulicy? Serio? Gdzie? Kosztem jednego pasa ruchu? Przecież ulica ma tylko dwa pasy w jedną stronę. Czy to kolejny sposób, by zniechęcić ludzi do korzystania z samochodów?
Turystów może i się uda – mieszkańców raczej nie. Większość z nas nie mieszka przy trasie linii nr 30, tylko dojeżdża z obrzeży. Tymczasem autobusy podmiejskie kursują dwa razy dziennie i tylko wtedy, jeżeli ktoś pracuje dokładnie od 7:00 do 16:00.
Tramwaj? To miał być żart…
A może tramwaj? Na środku wyspy dzielącej główną drogę? To był kiedyś primaaprilisowy żart na Cypr24 – ale wygląda na to, iż ktoś go potraktował poważnie. Serio – projekt właśnie rusza…
Zakaz wjazdu i ograniczenia prędkości?
Wśród planów pojawiają się też pomysły ograniczenia prędkości do 30 km/h w centrum miasta i zakazu wjazdu dla części pojazdów. Tylko czy to ma sens, skoro większość kierowców i tak nie przekracza tej prędkości – bo po prostu nie może przez korki?
A zakaz wjazdu? Znając cypryjskie realia – szybko ktoś znajdzie obejście przepisów. Wystarczy przypomnieć pandemię: zakaz wychodzenia z domu? A to ktoś miał psa, a to zaświadczenie od znajomego, iż musi być w pracy od 6 do 22. Swoją drogą – czy ktoś kiedykolwiek dostał za te „służbowe godziny” nadgodziny?
FAQ
Czy Limassol rzeczywiście planuje tramwaj?
Tak, mimo iż pierwotnie pomysł ten pojawił się jako żart, w tej chwili realizowane są konsultacje w sprawie jego realizacji.
Czy ograniczenie prędkości do 30 km/h w centrum już obowiązuje?
Na razie nie. Pojawiły się jednak zapowiedzi takich zmian w ramach projektów na rzecz zrównoważonej mobilności.
Czy autobusy miejskie i podmiejskie na Cyprze są realną alternatywą dla samochodu?
Dla niektórych – tak. Ale dla większości mieszkańców, zwłaszcza dojeżdżających z obrzeży – niestety nie.