Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza przełomowy program Mój elektryk 2.0, który ma zrewolucjonizować polski rynek motoryzacyjny poprzez kompleksowe wsparcie zakupu pojazdów elektrycznych.
Fot. Warszawa w Pigułce
Program z budżetem 1,6 miliarda złotych przewiduje dofinansowanie aż 40 tysięcy bezemisyjnych pojazdów, oferując wsparcie sięgające choćby 40 tysięcy złotych dla indywidualnych nabywców. Ta bezprecedensowa inicjatywa łączy w sobie różne formy wsparcia, od podstawowej dopłaty w wysokości 18750 złotych, przez bonus za złomowanie starego pojazdu, aż po dodatkowe wsparcie dla osób o niższych dochodach, przy czym program obejmuje zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorców, którzy mogą otrzymać do 30 tysięcy złotych dopłaty lub skorzystać z dofinansowania w ramach leasingu.
Wprowadzenie tak szeroko zakrojonego programu wsparcia elektromobilności może mieć głębokie skutki społeczne, wykraczające daleko poza samą transformację transportową. Przede wszystkim może przyczynić się do zmniejszenia nierówności w dostępie do nowych technologii, umożliwiając zakup pojazdów elektrycznych osobom, które dotychczas nie mogły sobie na to pozwolić.
Szczególnie istotne jest dodatkowe wsparcie dla osób o niższych dochodach, co może zapobiec sytuacji, w której transformacja energetyczna pogłębia istniejące podziały społeczne. Program może również wpłynąć na zmianę świadomości ekologicznej społeczeństwa i postrzeganie elektromobilności nie jako luksusu, ale jako realnej alternatywy dla tradycyjnego transportu.
W szerszej perspektywie, program może przyczynić się do głębokich zmian w strukturze polskiej gospodarki i rynku pracy. Zwiększony popyt na pojazdy elektryczne może stymulować rozwój infrastruktury ładowania, serwisowania i recycling pojazdów elektrycznych, tworząc nowe miejsca pracy i możliwości biznesowe. Szczególnie istotne może to być dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które dzięki wsparciu w zakupie floty elektrycznej mogą nie tylko obniżyć koszty operacyjne, ale także poprawić swój wizerunek jako firm odpowiedzialnych środowiskowo.
Jednocześnie program może przyspieszyć wycofywanie starszych, bardziej zanieczyszczających pojazdów z dróg, co w długiej perspektywie przyczyni się do poprawy jakości powietrza w polskich miastach i redukcji kosztów zdrowotnych związanych z zanieczyszczeniem środowiska.