
W Warszawie trwa już sezon zimowy, 1500 km ulic objętych jest całodobowym monitoringiem. Do akcji może wyjechać ponad 300 posypywarek i pługów. Do posypywania chodników i przystanków przygotowane są tony piasku, a prognozy pogody są stale obserwowane.
Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) oraz firmy, które pracują na warszawskich drogach i chodnikach, rozpoczęły sezon zimowy w połowie października. Od tego czasu, przez kolejnych sześć miesięcy, mogą być realizowane akcje odśnieżania ulic i terenów dla pieszych. Działania służb oczyszczania uzależnione są od pogody i realnego stanu nawierzchni, który przez całą dobę sprawdzają kontrolerzy ZOM.
Okres zimowy to czas szczególnej mobilizacji wszystkich zarządców terenów. Efektywność i szybkość reakcji na zmienne zjawiska pogodowe wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców – mówi Robert Szymański, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta
1500 km ulic do odśnieżania
Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada zimą za 1500 km dróg, po których kursują autobusy miejskie. W zależności od warunków pogodowych do pracy może zostać skierowanych choćby ponad 300 pługów i posypywarek, które wyruszają na ulice podczas intensywnego i długotrwałego śnieżenia. Przy bardziej standardowym natężeniu opadów lub gdy konieczne jest zabezpieczenie nawierzchni przed gołoledzią, w akcji bierze udział 170 posypywarek. Zdarza się, iż działania ograniczają się jedynie do mostów, wiaduktów oraz stromych ulic – odcinków szczególnie podatnych na oblodzenie – tym zajmuje się ponad 40 pojazdów. Ulice gminne, po których nie kursują autobusy, odśnieżane są na zlecenie urzędów dzielnic. Do ich dyspozycji jest w sumie ok. 100 posypywarek i pługów.
Oczyszczanie chodników w okresie zimowym
Oczyszczanie chodników jest zimą zadaniem wielu zarządców. Duża część terenów przylega do nieruchomości, co oznacza, iż za ich odśnieżanie odpowiada właściciel. ZOM zajmuje się 4 mln m kw. terenów, na których od lat stosuje piasek. Dotyczy to 4500 przystanków autobusowych i tramwajowych, części chodników nieprzylegających do nieruchomości, kładek i schodów. Na tych terenach rozstawionych jest już 3400 skrzyń z piaskiem. Zgarnianiem śniegu i posypywaniem objęte są także wybrane trasy dla rowerów, w sumie ponad 200 km dróg oraz pasów rowerowych w jezdniach.
Całodobowa kontrola nawierzchni ulic
Centrum Dowodzenia Zarządu Oczyszczania Miasta przez całą dobę monitoruje zarówno prognozy, jak i dane ze stacji meteorologicznych rozmieszczonych na terenie stolicy. Równolegle kontrolerzy ZOM patrolują miasto i oceniają faktyczny stan nawierzchni ulic. Decyzja o rozpoczęciu działań oraz ich zakresie zapada po zebraniu i przeanalizowaniu niezbędnych informacji. Każda akcja jest śledzona przez ZOM na bieżąco dzięki temu, iż każdy pojazd wyposażony jest w nadajnik GPS. Natomiast jakość wykonania prac sprawdzają w terenie wspólne patrole Zarządu Oczyszczania Miasta i Straży Miejskiej.
Zimowy podział zadań
Zimą za oczyszczanie Warszawy odpowiadają różne instytucje, w zależności od lokalizacji. Drogi ekspresowe, w tym most Południowy imienia Anny Jagiellonki oraz most generała Stefana Grota-Roweckiego, pozostają w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ulice, po których kursują autobusy, obsługuje Zarząd Oczyszczania Miasta, natomiast gminne ulice bez ruchu autobusowego podlegają urzędom osiemnastu dzielnic. Za ulice osiedlowe i wewnętrzne odpowiadają zarządcy poszczególnych terenów.
Podobny podział obowiązuje w przypadku chodników, kładek, schodów i tras rowerowych. Te, które znajdują się wzdłuż dróg ekspresowych, utrzymuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodniki przylegające bezpośrednio do nieruchomości pozostają w gestii właścicieli, zarządców lub administratorów. jeżeli chodnik nie przylega do nieruchomości, a znajduje się przy drodze krajowej, wojewódzkiej lub powiatowej, jego oczyszczaniem zajmuje się Zarząd Oczyszczania Miasta. W przypadku chodników nieprzylegających do nieruchomości oraz tras rowerowych wzdłuż dróg gminnych odpowiedzialność spoczywa na urzędach dzielnic.
Są też wyjątki: w Śródmieściu za zimowe utrzymanie chodników odpowiada Zarząd Terenów Publicznych, a na Pradze-Północ – Zarząd Praskich Terenów Publicznych. Z kolei w parkach obowiązki te przejmuje Zarząd Zieleni.
gazeta Mieszkaniec
Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec

1 dzień temu
![Dęby: Wypadek na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich. Interwencja straży i medyków [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/wypadek_deby.jpg)










