Zmotoryzowani seniorzy z ryzykiem utraty prawa jazdy. UE zdecydowała. Wejdzie nowe prawo

3 godzin temu

Komisja Europejska zrezygnowała z planów automatycznej utraty prawa jazdy przez kierowców po 70. roku życia. Pierwotny projekt zakładał obowiązkowe badania lekarskie co pięć lat dla wszystkich seniorów w Unii Europejskiej. Parlament Europejski odrzucił jednak tę propozycję, uznając ją za dyskryminacyjną. Jak jednak informuje Auto Świat, zamiast tego wprowadzono elastyczne rozwiązanie pozwalające krajom członkowskim na samodzielne ustalenie zasad kontroli zdrowia kierowców.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce

Ambitny cel „wizja zero” do 2050 roku

Nowe przepisy mają służyć realizacji strategii „wizja zero”, która zakłada zbliżenie do zera liczby ofiar śmiertelnych i poważnych urazów na drogach Unii Europejskiej do 2050 roku. w tej chwili każdego roku ginie na nich ponad 20 tysięcy osób. Unia planuje zmniejszenie tej liczby o 50 procent do 2030 roku.

Polska prezydencja zakończyła negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznego kształtu dyrektywy. Rada UE podkreśla, iż nowelizacja zaktualizuje minimalne wymogi dotyczące sprawności kierowców we wszystkich państwach członkowskich.

Każdy kraj wprowadzi swoje regulacje

Posłowie Parlamentu Europejskiego nie poparli skrócenia ważności uprawnień kierowców po 70. roku życia, aby uniknąć dyskryminacji wieku oraz zapewnić starszym osobom prawo do swobodnego przemieszczania się i uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym.

Zamiast tego wybrano kompromisowe rozwiązanie. Przed wydaniem prawa jazdy we wszystkich państwach członkowskich wymagane będą badania lekarskie lub badania przesiewowe oparte na samoocenie. Kierowca może sam określać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów, wypełniając odpowiedni formularz.

Parlament Europejski pozwolił rządom państw UE samodzielnie decydować, czy samoocena jest wystarczająca, czy powinna ją zastąpić pełne badanie lekarskie z minimalnym zestawem kontroli wzroku i układu krążenia kierowców. To oznacza, iż różne państwa mogą wprowadzić różne standardy oceny zdrowia kierowców.

Rozwiązanie to ma uwzględnić specyfikę poszczególnych państw oraz ich podejście do kwestii bezpieczeństwa drogowego i praw obywatelskich.

Starzejące się społeczeństwo Europy

Szacuje się, iż do 2050 roku w Unii Europejskiej blisko połowa populacji będzie miała 50 lat lub więcej. Średnia długość życia wzrośnie z 68 do 76 lat, a w krajach rozwiniętych z 77 do 83 lat. Nastąpi szybki wzrost liczby osób powyżej 80 roku życia – z obecnych 90 milionów do ponad 400 milionów w 2050 roku.

W Polsce procesy starzenia się postępują jeszcze szybciej. Liczba osób w wieku emerytalnym znacząco wzrośnie już w 2030 roku. Światowa Organizacja Zdrowia uznaje, iż starość rozpoczyna się w wieku 60 lat, a nad Wisłą osoby po 60. roku życia stanowią w tej chwili około 17 procent populacji.

Obecnie w Polsce kierowcy nieprofesjonalni podlegają badaniom lekarskim lub psychologicznym tylko przy uzyskiwaniu prawa jazdy lub w przypadku złamania prawa – przekroczenia limitu punktów karnych, prowadzenia pod wpływem alkoholu lub spowodowania wypadku drogowego.

Statystyki wypadków z udziałem seniorów

Z najnowszego raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, iż w 2024 roku osoby w wieku 60 lat i więcej spowodowały 3866 wypadków, w których zginęło 339 osób, a 4327 zostało rannych. Rowerzyści w tym wieku spowodowali najwięcej wypadków spośród rowerzystów w innych grupach wiekowych. Seniorzy stanowili również najliczniejszą grupę zabitych w wypadkach drogowych.

Idź do oryginalnego materiału