Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) zarekomendował tzw. żółty wariant (O2) jako najkorzystniejszą opcję dla realizacji brakującego odcinka obwodnicy Olsztyna. Wybór ten został również poparty przez projektantów inwestycji oraz władze samorządowe na różnych szczeblach.
Poparcia dla żółtego wariantu udzielili m.in. prezydent Olsztyna oraz wójtowie gmin Jonkowo i Gietrzwałd. Istotnym krokiem w kierunku uzyskania lokalnego konsensusu było także uwzględnienie uwag mieszkańców oraz gminy Dywity, która dotąd optowała za alternatywnym niebieskim wariantem (O1). Dzięki zmianom w projekcie – takim jak przesunięcie ronda w Brąswałdzie oraz odsunięcie trasy od zabudowy Redykajn – również Dywity zaczęły dostrzegać zalety wariantu O2.
Rekomendowany wariant został zatwierdzony przez centralę w Warszawie, a w tej chwili realizowane są działania formalne związane z podpisaniem protokołu wyboru trasy.
Kolejne kroki
Następnym etapem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, która zostanie wydana przez wójta gminy Jonkowo – ponieważ przez teren tej gminy przebiega najdłuższy odcinek przyszłej obwodnicy. Złożenie wniosku planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Po uzyskaniu decyzji, rozpocznie się opracowywanie koncepcji programowej, obejmującej m.in. szczegółowe rozwiązania techniczne oraz badania geologiczne. Prace te mają potrwać od czwartego kwartału 2025 r. do trzeciego kwartału 2027 r.
Następnie, w okresie od IV kwartału 2027 r. do I kwartału 2028 r., planowany jest przetarg na wykonawcę robót w formule „Projektuj i buduj”.
Obwodnica w ramach ogólnopolskiego programu
Budowa obwodnicy Olsztyna stanowi jedno z pięciu zadań realizowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Celem programu jest poprawa bezpieczeństwa, płynności ruchu oraz jakości życia mieszkańców miast przeciążonych ruchem tranzytowym.
źródło: UM Olsztyna