Od kilku dni mamy do czynienia ze sporymi zmianami w centrum Opola. W ekspresowym tempie Miejski Zarząd Dróg zlikwidował trzy przejścia dla pieszych w sąsiedztwie galerii Solaris i Szkoły Podstawowej nr 21 przy ul. Sienkiewicza. To ostatnie przeszło pełną likwidację: są tam już słupki z łańcuchami. Dwa pozostałe – przez ulicę Oleską przy rondzie Zgrzebnioka oraz przez Żeromskiego przy wjeździe na parking pod pl. Kopernika, funkcjonowały jako przejścia sugerowane. Te jednak zdaniem prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego nie sprawdziły się. Dlatego teraz będzie likwidacja przejść sugerowanych w Opolu.
Likwidacja przejść sugerowanych w Opolu. „Hejt i ataki”
Opolska policja przestrzegała, iż właśnie na przejściu tego typu pieszy nie ma pierwszeństwa. Może tamtędy przekroczyć jezdnię, ale powinien ustąpić kierowcom. Rozwiązanie spotkało się jednak z pewnym brakiem zrozumienia i pieszych, i kierowców. Bo i jedni, i drudzy zachowywali się tak, jakby w miejscu przejść sugerowanych dalej były pasy. Co widać na poniższym filmie.
O tym, iż w kilka dni od ich wprowadzenia będzie likwidacja przejść sugerowanych w Opolu, poinformował prezydent Arkadiusz Wiśniewski.
„Miejska komisja bezpieczeństwa ruchu zaproponowała pośrednie rozwiązanie, które miało być kompromisem dla pieszych i kierowców, ale jak widać, rozwiązanie to nie spotkało się ze zrozumieniem żadnej z tych stron. Wokół Solaris Center jest za dużo przejść dla pieszych. Służą one komfortowemu dojściu do galerii, ale z drugiej strony hamują ruch pojazdów, co szczególnie czuć w godzinach szczytu. Moja propozycja reorganizacji ruchu w tym miejscu została przyjęta bardzo dobrze, i jak widać po głosach Opolan, trzeba ją zrealizować kompletnie!” – stwierdził.
Tuż za rondem przy wjeździe na parking podziemny przez kilka dni funkcjonowało tzw. „przejście sugerowane”. Zdaniem urzędników – niebezpieczne i niepotrzebne. Fot. PIGCzekamy na światła wzbudzane na pasach
To nie koniec zmian w centrum. Likwidacja przejść sugerowanych w Opolu to jedno. Drugie to instalacja sygnalizacji świetlnej na pasach prowadzących przez Żeromskiego przy skrzyżowaniu z Kośnego oraz na ulicy Oleskiej przy skrzyżowaniu z Osmańczyka i Sienkiewicza.
Do tematu odnosi się radny Przemysław Pospieszyński z KO, który proponuje modyfikację mającą poprawić zarówno bezpieczeństwo pieszych, jak i płynność ruchu samochodów.
Argumentuje, iż planowane sygnalizowane przejście przez ul. Żeromskiego przy wlocie ul. Kośnego stoi w miejscu, gdzie auta skręcające w lewo w Kośnego będą musiały czekać na zielone dla kierowców, a potem jeszcze ustępować pierwszeństwa pojazdom z naprzeciwka. Ten układ spowoduje zaleganie samochodów na pasie głównej osi przelotowej i pogorszy płynność ruchu.
– Proponuję przesunąć sygnalizowane przejście przez ul. Żeromskiego na drugą stronę skrzyżowania z ul. Kośnego. Dzięki temu auta skręcające w Kośnego mogłyby wykorzystać moment zatrzymania ruchu z naprzeciwka i płynnie wykonać manewr. Wszystko bez blokowania pasa głównego. Jednocześnie przejście pozostałoby w czytelnym i bezpiecznym miejscu, dobrze skoordynowanym z pracą sygnalizacji – mówi Przemysław Pospieszyński.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

59 minut temu









