ZRID dla odcinka S8 Niemcza – Ząbkowice coraz bliżej

43 minut temu

Wniosek, który otwiera drogę do budowy

Dokument, który wpłynął do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, oficjalnie rozpoczyna procedurę zmierzającą do wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.

- Decyzji dla złożonego właśnie wniosku spodziewamy się w II połowie 2026 roku – przekazano informacji prasowej.

To oznacza, iż dopiero po jej uzyskaniu wykonawca będzie mógł rozpocząć adekwatne prace w terenie. Sama decyzja ZRID zatwierdzi również granice terenu, który zostanie przejęty pod budowę drogi. Wszyscy właściciele działek, przez które ma przebiegać nowa trasa, zostaną o tym poinformowani indywidualnie – "na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków" – a po wydaniu decyzji ZRID rozpocznie się procedura odszkodowawcza prowadzona przez Wojewodę.

Jak przypomniano w informacji, więcej na ten temat można znaleźć na stronach internetowych GDDKiA.

Odcinek Niemcza – Ząbkowice Śląskie Północ będzie miał 7,9 km długości, a jego realizacją zajmie się Mostostal Warszawa, który wycenił inwestycję na blisko 306 mln zł.

- Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Niemcza i Ząbkowice Śląskie – opisano w dokumentacji.

Powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasami awaryjnymi. Plan obejmuje także jeden węzeł drogowy – Ząbkowice Śląskie Północ – który połączy trasę z drogą krajową nr 8 i drogą powiatową w rejonie Bobolic. W ramach zadania przewidziano również budowę 19 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i przepustów, co znacząco wpłynie na ukształtowanie i funkcjonalność całego odcinka.

Zakończenie prac planowane jest na II połowę 2028 roku, jednak tempo działań zależeć będzie od sprawnego przeprowadzenia procedur administracyjnych.

S8 na całej trasie konsekwentnie do przodu

Nowy wniosek ZRID to część znacznie szerszej inwestycji, która ma połączyć Wrocław z Kłodzkiem drogą ekspresową. Od lat trwa podział ogromnego przedsięwzięcia na mniejsze fragmenty, co umożliwia ich równoległą realizację.

- Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na siedem odcinków. Pięć z nich (...) jest już w realizacji – przypomniano w materiałach.

Te odcinki, liczące łącznie około 55 km, w systemie "Projektuj i buduj" są stopniowo wprowadzane na plac budowy.

Trasa ma być przedłużeniem istniejącej drogi ekspresowej S8, która biegnie aż do Białegostoku. Docelowo kierowcy otrzymają dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi, a na części odcinków przygotowano rezerwę pozwalającą na poszerzenie drogi o trzeci pas ruchu. Pierwsze trzy odcinki mają już wykonawców i decyzje ZRID, co umożliwiło rozpoczęcie prac.

- W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowy z ich wykonawcami – podają drogowcy z GDDKiA Wrocław, wskazując na postępy zarówno w odhumusowaniu, jak i pracach ziemnych.

Fragment Łagiewniki Zachód – Niemcza czeka na rozstrzygnięcie przetargu, natomiast odcinek Ząbkowice – Bardo ma już podpisaną umowę, a 14 kwietnia 2025 roku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID.

- Uzyskanie decyzji planowane jest w I połowie 2026 roku – podkreślono. Ostatnia część trasy, pomiędzy Bardem a Kłodzkiem, jest na etapie przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego po przetargu ogłoszonym 2 lipca bieżącego roku.

Każdy z tych elementów pokazuje konsekwentny postęp prac nad S8. Najnowszy wniosek o ZRID to kolejny sygnał, iż inwestycja przesuwa się ku realizacji, a mieszkańcy regionu mogą liczyć na nowoczesną i bezpieczną trasę w najbliższych latach.

Idź do oryginalnego materiału